Asiakasystävällistä puutavarakauppaa

Jaa

Rautakaupan puutavaramyynnissä miellyttävä asiakaskokemus rakentuu pienten, mutta tärkeiden asioiden ympärille. Keskon PROF Timber -konseptissa korostuvat sujuvat prosessit ja vastuullisuus.

TALONRAKENTAJA tai kodin nikkaroija tulee harvemmin ajatelleeksi, mitä kaikkea liittyy rautakaupan varastohyllyille pinottuun puutavaraan. Terassilaudat, runkopuut, rimat tai ulkoverhouslaudat ovat kuitenkin parhaimmillaan tuotteita, joihin liittyviä yksityiskohtia hiotaan tarkasti alkaen aina puun matkasta metsästä sahalle ja eteenpäin kohti kauppaa. Vaikka lopputuote on niinkin yksinkertainen asia kuin lauta, sen parissa tehdään kiinnostavaa palvelumuotoilua.

PROF Timber -konsepti on vauhdilla löytänyt rakentamisen ammattilaiset ja yksityisasiakkaat. Tuotepäällikkö Jari Tyynismaa Keskolta kertoo uuden brändin suosion perustuvan siihen, että sen ytimeen on tuotu asiakaslähtöinen ajattelu.

Tyynismaa ratkoo työssään puutavaran ostoprosessiin liittyviä ongelmakohtia asiakkaan ja kauppiaan näkökulmasta ja työstää polkuja aiempaa sujuvampaan asiointiin rautakaupassa. Keskeistä PROF Timberin kehittämisessä on ollut esimerkiksi puutavaran pituusvalikoiman laajentaminen.

– Asiakkaan on ollut aiemmin vaikeaa saada lautaa tietyssä mitassa. Jos tuote pitää määritellä metreissä, materiaalia tulee tilattua helposti liikaa ja työmailla syntyy yllättävän paljon hukkamateriaalia. PROF Timberin kohdalla tiedot tuotteesta ja tarjolla olevista pituuksista löytyvät verkosta ja asiakas voi kätevästi ostaa tarvitsemansa kappalemäärän niputettua tavaraa, Tyynismaa kertoo.

Näyttöpäätteeltä löytyvät pituudet helpottavat myös asiakaspalvelijan työtä kaupalla, sillä tietoja ei tarvitse tarkastaa varastohyllyltä käsin. Samalla systeemi varmistaa sen, että hinnoittelu pysyy täsmällisenä ja saldo- ja kassavirheiden määrä pienenee.

– Määrämittaisten tuotteiden saatavuus sovitaan ennalta tavarantoimittajien kanssa ja tilattavat pituudet käydään läpi kauppakohtaisesti. Tämä tuo toimintaan hallittavuutta, ennustettavuutta ja tehokkuutta.

VASTUULLISUUS on keskeinen osa PROF Timberin -konseptia. Siihen sisältyvät hävikin pienentäminen, kotimaisuus ja jäljitettävyys. Puurakentaminen on tietysti jo itsessään ilmastoteko.

Kaikki myytävät tuotteet ovat kotimaista PEFC-sertifoitua puutavaraa, jonka alkuperä on jäljitettävissä. Kun hankitaan lähialueilla kaadettua ja jalostettua puutavaraa, kustannukset ja kuljetuksista syntyvät hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöt pysyvät maltillisina. Jokaisella puuta matkan varrella jalostaneella yrityksellä on käytössään tuotteen alkuperän seurantajärjestelmä. Se on luotettava tapa varmistua siitä, että käytössä on kestävästi hoidetusta metsästä peräisin oleva puu. Näin myös loppuasiakkaat voivat varmistua PEFC-sertifioidun tuotteen vastuullisuudesta.

– Laadimme parhaillaan tuotepaketteihin kiinnitettäviä tarroja, joihin merkatun QR-koodin kautta asiakas pääsee saman tien tarkastamaan, millä sahalla tuote on valmistettu, Tyynismaa sanoo.

HYVÄN ASIAKASPALVELUN rinnalla PROF Timberissä kiteytyy tehokkuus. Tuotteet pakataan 50 senttimetrin korkuisiin nippuihin, jolloin hyllyihin mahtuu enemmän pituusvalikoimaa. Asiakas puolestaan ilahtuu selkeistä opasteista sekä sopivan kokoisesta, helpommin kuljetettavasta pakkauksesta.

– Tietyn korkuiset pakkaukset pysyvät paremmin pystyssä ja niitä on helpompi siirrellä. Tämä on tärkeä työturvallisuustekijä paitsi kaupalla myös työmailla, Tyynismaa sanoo.

PROF Timberin tuotteiden ympärillä tehdään paljon kehitystyötä, jota asiakas tuskin edes huomaa. Lopulta positiivinen asiakaskokemus syntyy kuin itsestään: mittavaihtoehdot, ostamisen helppous, kätevät pakkaukset ja laatu houkuttelevat kerrasta toiseen palaamaan saman merkin pariin.

– Tarkasti hiottua toimintamallia pilotoitiin neljässä K-Raudassa vuoden 2020 aikana. Projektiin osallistuneiden kauppojen puutavaran myynti kasvoi testiaikana selvästi muihin verrattuna, Tyynismaa laskee.

Korona-aika on innostanut ihmisiä remonttihommiin maailmanlaajuisesti. Kova kysyntä on vaikuttanut puutavaran saatavuuteen etenkin suosituimpien tuotteiden, kuten terassilautojen ja rakennustuotteiden kohdalla. Tällä hetkellä PROF Timberiä myydään yli 30 myymälässä ja uusia K-Rautoja tulee mukaan tasaista tahtia.

TEKSTI Maria Rautio KUVAT K-ryhmä

 

Lue koko juttu 19.8. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta