PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA KÄVI vuonna 2021 kokonaisuutena erittäin hyvin, vaikka vertailuluvut olivat kovia. Digitalisaatio eteni isoin harppauksin ja yhteistyö toimialalla oli aivan erinomaista, toimialajohtaja Ari Akseli luonnehtii ”poikkeustilanteen jatkoaikaa”, kuten hän vuotta 2021 tapaa kutsua.
Moni koronan vauhtiin saattama asia näyttää vakiintuneen pysyväksi ilmiöksi. Terveysturvallisuuteen liittyvät toimet jäivät osaksi kauppojen arkea ja ruoan verkkokaupan hyvä kehitys jatkui. Viime vuosi muistetaan myös valmisruokien, erityisesti ravintolatasoisten premium-tuotteiden markkinan kovasta kasvusta, vaikka ihmiset alkoivat taas käydä ravintoloissa. – Meillä se näkyi foodservice-markkinoilla toimivan Kespron hyvänä kehityksenä.
Kotimaisuuden ja suomalaisen ruoan arvostus pysyi nosteessa. Samaan aikaan tuottajakriisi syveni, kun sadot jäivät odotetusta ja tuotantotekijöiden kustannukset nousivat, mikä heikensi jo entisestään kannattavuushaasteista kärsineen alkutuotannon tilannetta.
– K-ruokakauppojen myymästä ruoasta noin 80 prosenttia on kotimaista alkuperää. Meille on ollut aina tärkeää suosia suomalaista. Se on myös huoltovarmuutemme kivijalka, haastatteluunkin suoraan Huoltovarmuusorganisaation palaverista saapunut Akseli painottaa.
OIVALLUKSIA viime vuoden kokemuksista syntyi paljon, mutta nyt pitää poimia vain kolme. – Tärkein on varmasti se, ettei kehitykselle pidä asettaa rajoja, koko ajan pitää pyrkiä parempaan ja potentiaalia löytyy kaikkialla. Maailmanmaineeseen viime vuonna nousseella Tammiston K-Citymarketillakin oli jo ennestään korkea myynnin taso ja asiakastyytyväisyys. Silti huippukauppa pystyi kauppakohtaista liikeideaa kehittämällä nousemaan uudelle tasolle, Akseli mainitsee.
Pienemmissä kaupoissa on hänen mukaansa esimerkkejä sadan prosentin myynninkasvusta uudenlaisen tekemisen kuten verkkokaupan kautta. – Muutokseen ei tarvita aina isoa uudistusremonttia, monesti riittää, että tunnistaa oman markkinan ja asiakaskunnan, löytää siihen osuvan ratkaisun ja toteuttaa sen yhdessä henkilökunnan kanssa.
Toinen iso oivallus on ollut jo muutama vuosi sitten käynnistynyt digitaalisten työvälineiden tuominen kaupan arjen helpotukseksi, mikä eteni viime vuonna isoin harppauksin, kun isommat kaupat saivat digihintanäytöt. – Kun ne välähtävät, ei tarvitse tulostella etikettejä ja juosta ympäri kauppaa niitä vaihtamassa. K-ryhmässä pidetään yllä lähes miljoonan hinnan palvelua, joten säästö on merkittävä sekä euroissa että askelissa. Ja mikä tärkeintä, samalla varmistamme, että meillä on aina sama hinta hyllyssä ja kassalla.
”K-ryhmä avasi kuluvan vuoden maaliskuussa sopimusneuvottelut omavaraisuuden kannalta tärkeissä tavararyhmissä ja kuljetuksiin olemme hyväksyneet polttoaineen hinnantarkistukset kahden viikon välein.”
Ari Akseli
DRAIVEREIKSI Ari Akseli nostaa asiakasmäärien varmistamisen, hintakilpailukyvyn ja kotimaisuuden.
Hintakilpailukyvyn merkitys on inflaation myötä kasvanut. – Tällä hetkellä kotitalouksien tuloista menee ruokaan 11 prosenttia. Osuus nousisi 12 prosenttiin, mikäli Pellervon tutkimuslaitoksen ennuste ruoan hinnan noususta 10 prosentilla toteutuisi, mikä ei ole ainakaan vielä tapahtunut. Monilla asiakkailla voi silti olla vahva tunne siitä, että juuri ruoasta voi säästää, ja siksi on tärkeä tuoda esiin, että meiltä löytyy sekä edullisia vaihtoehtoja että luksusta. Asiakas voi itse päättää, säästääkö vai ostaako hieman parempaa ja laadukkaampaa.
– Haluamme myös helpottaa asiakkaiden mahdollisuuksia tukea kotimaista alkutuottajaa. Se on tärkeää myös huoltovarmuuden kannalta. Tässä on kyse koko elintarvikeketjusta pellolta pöytään eli alkutuotannosta elintarviketeollisuuden ja logistiikan kautta kauppoihin ja aina kuluttajien ostoskoreihin. Kannattaako maatalous, onko tuotantopanoksia ja pakkausmateriaaleja riittävästi, toimivatko kuljetukset? Näitä asioita mietitään koko ajan. K-ryhmä avasi kuluvan vuoden maaliskuussa sopimusneuvottelut omavaraisuuden kannalta tärkeissä tavararyhmissä ja kuljetuksiin olemme hyväksyneet polttoaineen hinnantarkistukset kahden viikon välein.
Akseli toivoo, että tätä työtä avataan kunnolla myös kuluttajille. – Heidän on tärkeä ymmärtää olevansa tämän ketjun viimeinen lenkki, sillä se, ostavatko suomalaiset suomalaisesta kaupasta suomalaisia tuotteita, ratkaisee yhtälön. Siitä syystä mekin haluamme tuoda esiin, että jo käyminen K-kaupassa on isänmaallinen teko.
Lue koko juttu 25.5.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.