”Edelläkävijänä haluamme tarjota koko ajan uutta”

Jaa

– Yhteistyö kauppiaiden kanssa on työmme ytimessä, sanoo K-päivittäistavarakaupan tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Harri Hovi. Sen tuloksena syntyy tänäkin vuonna monta uutta konseptia ja tuotesarjaa.

Kun kauppias Kimmo Sivonen sai viime vuoden loppupuolella idean ja käynnisti keskustelut Taste of Finnair -aterioiden myynnistä K-Citymarketissa Vantaan Tammistossa, hän kilautti asioiden lähtiessä etenemään Harri Hoville, joka kiinnostui välittömästi. Nyt matkakuumetta helpottavia aterioita testataan kymmenissä K-kaupoissa eri puolilla maata.

– Tämä on oivallinen esimerkki siitä, miten kehitämme uutta. Loistavat ideat tulevat tosi usein kauppiailta, ja lähdemme sitten viemään niitä yhteistyössä eteenpäin, Hovi kertoo innostuneena.

Käsin tehtyjen bisnesluokan lentokoneruokien suosioon yhdistyy monta trendiä. Yksi niistä on ravintolatasoisen ruoan tulo ruokakauppaan. Siihen liittyviä konsepteja on rakennettu kauppiaiden kanssa jo pidempään.

– Sushi, kaupassa valmistetut pizzat ja aasialainen ruoka ovat levinneet ympäri Suomen. Viimeisin aluevaltaus ovat ravintolapuolen premium-tuotteet, kuten Jim Lim by Farang ja Classic Pizza. Tämän tyyppisiä uutuuksia on tiedossa myös tänä vuonna, Hovi paljastaa.

OMIEN TUOTEMERKKIEN rooli kasvaa niin ikään. Suomen tunnetuin kaupan oma tuotemerkki Pirkka on tarjonnut koko kansalle mahdollisuuden nauttia trendikkäitä tuotteita hyvään laatuun ja hintaan vuodesta 1986. Pakastesushit uivat valikoimaan jo 13 vuotta sitten, ja kaksi vuotta sitten lanseerattu Pirkka Luomu -sarja tarjoaa myyntivoimaa yli 200 tuotteelle. Viime vuoden myynninkehittäjänä erottautui Pirkka Parhaat -tuotesarja yli 20 prosentin kasvulla.

– Pirkka ja Pirkka Parhaat ovat mahdollistaneet monille tavarantoimittajille hyvän myynninkasvun, ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa on erinomaista. Hyvä esimerkki on viime vuonna kymmenen vuotta täyttänyt Pirkka III-olut 24 tölkin monipakkauksessa, jota on kehitetty alusta saakka yhdessä iisalmelaisen Olvin kanssa, Hovi mainitsee.

– Omien merkkien tuotteet tulevat olemaan asiakkaille tärkeitä jatkossakin. Kehitämme niitä aktiivisesti, ja tuomme rinnalle muutakin mielenkiintoista erityisesti ravintolapuolelta.

Hintahakuisuuden on ounasteltu nousevan, kun korona-ajan haasteet alkavat nakertaa kuluttajien ostovoimaa. – Sekä hinnalla että laadulla on merkitystä, mutta tällä hetkellä erityisen voimakkaasti kehittyvät varsinkin premium-tuotteet, Hovi sanoo

KOTIMAISUUS on suomalaisille tärkeä arvo. – Mekin näemme myyntidatastamme, että erityisesti alkuperämerkittyjä tuotteita, jotka on helppo tunnistaa suomalaisiksi, on valittu ostoskoreihin aiempaa huomattavasti enemmän, Hovi kertoo.

Hän huomauttaa, että kaupan tehtävä on tarjota vaihtoehtoja, mutta viime kädessä kuluttaja päättää. – Jotta upea kehitys jatkuu, meidän tulee yhdessä pitää huolta suomalaisten tuotteiden kilpailukyvystä myös tulevaisuudessa.

Yhteistyö konkretisoituu Ruokatietoyhdistyksessä, jonka hallituksen puheenjohtajana Hovi toimii. Yhdistyksellä on 350 jäsentä kattaen koko ruokaketjun viljelijöistä tavarantoimittajiin ja kauppaan. – Yhteinen tavoitteemme on tehdä suomalaisuudesta merkittävästi kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttava tekijä, Hovi sanoo.

Yksi K-ryhmän konkreettinen toimi suomalaisten tuotteiden ja työn puolesta on viime keväänä käynnistynyt kampanja Teet hyvää ostamalla Suomesta. Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän, Ruokatietoyhdistyksen, Kotimaiset kasvikset -yhdistyksen ja yli 150 tavarantoimittajan yhteisviestintäkampanja kannustaa ostamaan suomalaisia elintarvikkeita ja käyttötavaroita.

ASIAKKAIDEN OSTOKÄYTTÄYTYMISEN ennustaminen on tarkentunut datapohjaisilla työvälineillä, ja myös tavarakaupassa on otettu Hovin mukaan merkittäviä edistysaskeleita.

– Asiakasymmärrys syntyy laadukkaasta ja monipuolisesta datasta, jota yhdistetään ennakkoluulottomasti. Käytännössä se on esimerkiksi myyntidatan analysointia, trendien kartoittamista tai asiakkaiden mielipiteiden kysymistä K-Kylässä. Kaikki tämä auttaa meitä tuomaan markkinoille uusia, trendien mukaisia ja asiakkaita kiinnostavia tuotteita ja tuotesarjoja.

Tämän vuoden suuri uudistus on digitaalinen myymälämedia. Siihen kohdistuu isoja odotuksia, mutta Hovi toppuuttelee, ettei muutos tule rysäyksellä. Ensin pitää harjoitella ja oppia, yhteistyössä tavarantoimittajien ja kauppojen kanssa.

– Perinteisen median rooli muuttuu, mutta kyllä sitäkin tarvitaan siinä rinnalla. Täytyy löytää oikea tasapaino. Koko ajan pitää kehittyä ja olla ajan hermolla.

TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA K-ryhmä

 

Lue koko juttu 14.1. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta