Joutsassa on enemmän mökkejä kuin vakituisia asuntoja. Kun myynti lähes kolminkertaistuu kesällä, osa muiden osastojen henkilökunnasta siirtyy Herkkutorille ja heidän tehtäviinsä tulee kesäapuja. Herkkutorilla on niin iso merkitys kilpailutekijänä, että osaamiseen halutaan panostaa toden teolla.
”Meillä jokainen Herkkutorilla työskentelevä tuntee tuotteet, osaa valmistaa tasaista laatua ja haluaa palvella asiakkaita aktiivisesti. Herkkutori on oikeasti kauppamme sydän”, kauppias Timo Taskila sanoo.
Herkkutori on tärkeä vetonaula kaupan melko iäkkäälle vakioasiakaskunnalle. Eläkeläisten osuus on alkanut korostua myös mökkiasukkaissa, mutta kyllä sesonki edelleen tuo kaupoille myös lapsiperheitä.
Kauppias henkilökuntineen tietää, mitä asiakkaat arvostavat. Myynnissä on vain kotimaista lihaa, ja se leikataan pihveiksi ja paloiksi vasta kaupassa. Oma käden jälki näkyy myös marinadeissa ja monenmoisissa puolivalmisteissa sekä valmisruoissa.
Kaupan omia tuotteita syntyy tiimiläisten kotikeittiöissä, joissa kukin hioo reseptejään ja tuo sitten luomuksiaan kaupalle maisteltavaksi.
Uutta tuodaan tiskiin pitkin kesää, jotta asiakkaat saavat kokea kauppareissuillaan elämyksiä ja iloisia yllätyksiä.
Joutsan Ruhtinas -grillipihviä myydään läpi sesongin, Joutomiehen pihvi on nimetty kesän suurtapahtuman Joutopäivien mukaan.
Palaute on avain kehitykseen
Joutsan K-Supermarket tunnetaan aktiivisena ja kehityshakuisena kauppana. Herkkutori-operaatioonkin se ryhtyi ensimmäisten joukossa. ”Hioimme prosesseja tasaisen laadun varmistamiseksi ja kävimme läpi myyntityön eri vaiheita, jotta jokainen asiakas kokee saavansa yksilöllistä palvelua”, kauppias kiteyttää.
Osastoa pyöritetään suurella ammattiylpeydellä ja jatkuvan kehittämisen periaatteella. Asiakkaiden toiveita ja ajatuksia seurataan Hymyn ja NPS:n kautta sekä kasvotusten keskustellen.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tunnusluvut ovat huipputasoa, mutta kauppias tähdentää, että laadun kehittämiseksi pitää olla valmis kuulemaan myös negatiivista palautetta ja muokkaamaan toimintaa sen pohjalta.
Ostojen kanssa tarkkana
Pohja onnistumiselle luodaan hallitulla ostotoiminnalla. Siihen on varattu työvuoroissa aikaa, ja tekemistä suunnitellaan myös yhdessä.
”Mietimme porukalla jo hyvissä ajoin varsinkin sesonkien ja juhlapyhien ostoja, jotta saatavuus pystytään varmistamaan. Kun jokainen tietää roolinsa, ei tule päällekkäisyyksiä”, kauppias Taskila sanoo.
Hävikkiä seurataan tarkasti ja sitä pystytään vähentämään seuraamalla menekkiä. Säätiedotusten perusteella yritetään ennakoida varsinkin grillituotteiden kysyntää.
Ketjun tämän grillikesän Aussi-teema on Joutsassa hyvin esillä. Se luo kauppiaan mielestä kivalla tavalla positiivista virettä kaupankäyntiin. ”Uuden maailman maut näkyvät grillaamisessakin. Ihmiset ovat nykyään innokkaita kokeilemaan uutta.”
Kuvassa: Kauppias Timo Taskila huolehtii yhdessä ammattitaitoisen tiiminsä, mm. Jaana Soilu-Hepolan (vas.) ja Milli Löfgrénin (oik.) , kanssa, että sesongit ja juhlapyhät ovat Herkkutorilla kunnia-asemassa laadukkaan perusvalikoiman ohessa.
Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen » Kuvat Silvi Kaarakainen
Lue koko juttu K-Supermarketien Herkkutori-operaatiosta 15.6. ilmestyvästä Kehittyvästä Kaupasta.