Pälkäneen K-Raudassa ideointi tuottaa tulosta

Jaa

Kauppakin kukoistaa, kun sitä kehitetään jatkuvalla ideoinnilla. Esimerkiksi Pälkäneen K-Raudassa Teemu Järvenpää henkilökuntineen kokeilee rohkeasti uutta ja kehittelee asiakkaille houkuttelevia tapahtumia. Turussa K-Market Portsan kauppias Tuomo Hussi saa pienessäkin kaupassa yhdessä henkilökuntansa kanssa ideat kukoistamaan.

Innovaation, designin ja johtamisen professori Alf Rehn muistuttaa, että ideapulaa ei ole ja ideointi on tavattoman yksinkertaista. On vain luovuttava uskomuksista ja toimintamalleista, jotka nirhaavat ideoinnin ja kokeilunhalun. Rehn väittää meidän olevan ideantappamisen kuninkaita. Kun hyvä ajatus tulee, alamme herkästi kuolettaa sitä väittämällä itsellemme ja muille, että idea on huono taikka toimimaton.

Rehn toivoo, että ideoiden torppaamisesta luovuttaisiin ja luotaisiin ilmapiiri, jossa uskallettaisiin vapaasti heitellä ja kokeilla villejäkin ideoita. 

”Hyvä johtaja voisi kysyä, miksi meillä ei ideoida enemmän, mikä siinä pelottaa. Johtajan pitää osata pysäyttää idea niin, että sitä aletaan kehittää. Johtajan pitää tukea innovointia”, Rehn kannustaa.

Ideointi ei Rehnin mukaan vaadi erityisiä luovuuspäiviä, vaan yrityksissä pitää tehdä innovointia joka päivä.  Sallivassa ilmapiirissä ideat lentävät ja kehittyvätkin. Liiallinen kontrolli sen sijaan tukahduttaa luovuuden.

Pälkäneellä ideoidaan olan takaa

Kolmannen polven kauppias Teemu Järvenpää johtaa Pälkäneen K-Rautaa yhdessä veljensä Tonin kanssa. Kaupan 67 vuoden perinne on vahva, mutta pelkästään se ei tuo myyntiä. Kun Järvenpää otti vastuun kaupasta, hän ryhtyi ideoimaan oikein olan takaa, ja sillä tiellä yhä ollaan. Yhdessä henkilökunnan kanssa kehitetyt tapahtumat houkuttelevat uusiakin asiakkaita.

”Kun kauppa erottuu muista ja sinne on mukava tulla, se näkyy myös asiakasmäärissä”, Teemu Järvenpää toteaa.

Kesällä Pälkäneen asukasmäärä lisääntyy mökkiläisten takia hurjasti. Heille tarjotaan kesätapahtumia, joissa on usein mukana muitakin paikallisia yrittäjiä.

Tällä hetkellä asiakkaita kiinnostavat sisustamisen ja rakentamisen lisäksi erityisesti kasvit. Puutarhapäivä toukokuussa on yksi Pälkäneen K-Raudan vuoden suurimmista päivistä ja samalla kesän avaus ja tärkeä myyntipäivä.

”Kun väkeä on liikkeellä, on mahdollista saada uusiakin asiakkaita. Meille tullaan nykyisin noin sadan kilometrin säteeltä. Myös henkilökunta pitää tapahtumista ja siitä, että kaupassa on koko ajan pientä muutosta.”

Kesällä 2018 Pälkäneen K-Rauta aloittaa yhdessä paikallisten yrittäjien kanssa taloprojektin. Sen avulla asiakkaille kerrotaan rakentamisesta ja sisustamisen uusista tuulista.

”Se on projekti, josta varmasti opitaan paljon. Koko henkilökunta saa käyttää tässä projektissa tietotaitoaan.”

K-Market Portsassa ideointi on osa arkea

Kun Alf Rehn toimi professorina Åbo Akademissa, hän asioi usein K-Market Portsassa. Se saa häneltä isot pisteet luovasta kokeilun kulttuurista.

K-Market Portsan kauppias Tuomo Hussi sanoo, että heidän kaupassaan ei tehdä taikatemppuja, vaan ideointi on osa arkea. ”Ajattelen, että kaikkea kannattaa kokeilla.”

Pienessä, 340 neliön kaupassa tilaa on vähän, mutta senkin voi kääntää vahvuudeksi. Noin 6 000 tuotteen valikoiman kanssa tehdään hommia koko ajan, ja asiakkaan toiveita kuunnellaan. Kaupassa järjestetään paljon maistatuksia ja pienessä kaupassa asiakkaat ja konsulentit kohtaavat kyllä.

Vegebuumiin Portsassa herättiin jo muutama vuosi sitten. Henkilökunta on asiasta hyvin perillä, ja on saanut toteuttaa tällä saralla ideoitaan. Vegetuotteille on tehty tilaa. Osa asiakkaista tuleekin kauppaan juuri hyvän vegaanivalikoiman takia. Puskaradio toimii.

”En ole täällä yksin, vaan henkilökunta on kaikessa mukana. Olipa kyseessä sitten ongelma taikka idea, on viisasta jakaa asia, pohtia ja keskustella yhdessä. Yksin ei yllä samoihin tuloksiin”, Hussi sanoo.

 

Teksti: Terhi Friman

Kuva: Kalle Parkkinen

 

Lue koko juttu Kehittyvästä Kaupasta nro 3/2018 (23.3.)