K-Market Solinassa viime vuoden lopulla aloittaneet uudet kauppiaat Kalle ja Elina Uimonen ovat kiinnostavan haasteen edessä. Solina sijaitsee muuttovoittoisella Lahden Villähteen alueella, jossa nuorten perheiden määrä kasvaa vauhdilla. Monet käyvät töissä kymmenen kilometrin päässä Lahdessa.
”Tarkoituksena on ohjata paikalliset asiakkaat tänne, jotta heidän ei tarvitsisi kantaa ruokaa Lahdesta saakka”, Kalle Uimonen toteaa.
Hänen mukaansa tämä tarkoittaa paitsi hintoihin, myös valikoimiin keskittymistä. Asiakaskunnassa ollaan perillä ruokatrendeistä – lähiruoka sekä vegaaniset, maidottomat ja gluteenittomat tuotteet tekevät selvästi kauppansa. Samalla hintojen on oltava kilpailukykyisiä.
Oman liikeidean vahvistaminen on nyt erityisen tärkeää, sillä kivenheiton päässä on aloittamassa kilpailija. Yksi Solinan valtti on lähipalvelut: posti ja matkahuolto, joten niidenkään takia asukkaiden ei tarvitse matkata kymmentä kilometriä keskustaan.
Uimonen korostaa myös paikallisten tuotteiden merkitystä. Esimerkiksi leivän toimittajaksi saatiin hiljattain paikallinen Ruisranteen leipomo. Perunaa ostetaan padasjokelaiselta viljelijältä, jonka tuotteita on jo Uimosten toisessa kaupassa K-Market Möysässä. Nastolan Kotijuusto on yksi paikallisista herkuista, joka tunnetaan laajalti koko maakunnassa.
Teksti: Sirpa Palokari, kuva Johannes Wiehn
Lue lisää 18.5. ilmestyvästä Kehittyvästä Kaupasta