Viiden minuutin ajomatkan päässä Lappeenrannan ydinkeskustasta sijaitseva K-Supermarket Lehmus tunnetaan erinomaisesta valikoimastaan ja palvelustaan, ja kauppaan tulee asiakkaita koko maakunnan alueelta.
Yksi kaupankäynnin ylivoimatekijöistä on ollut kaupan avauksesta vuonna 2011 alkaen juomaosasto. Kauppias Mika Mustonen on perehtynyt juomaosaston saloihin parikymppisestä asti ja tekee edelleen muun muassa viikoittaiset panimoiden juomatilaukset. Nykyisin hän kehittää juomaosastoa yhdessä Kalle Mustosen kanssa.
– Tämä on todella kiinnostava osasto, ja olen aina näissä kauppahommissa tykännyt etsiä myyntiin uusia tuotteita. Nykyään se toimii välillä jopa tapana rentoutua muun työhässäkän keskellä, kauppias on huomannut.
Keskon ja isojen panimoiden valikoima riittää Mustosten mielestä oikein mainiosti perustekemiseen, mutta edelläkävijyyteen tarvitaan jotain ekstraa, jota ei välttämättä muista kaupoista saa. Mika Mustonen onkin tilannut aina paljon juomia myös suoratoimittajilta.
– Erikoistuminen ja laadukas tekeminen vaikuttavat positiivisesti mielikuviin ja myyntiin. Uskon, että myös juomamyyntiin panostaminen tuo meille uusia asiakkaita. Ja erikoisjuomia hakevat asiakkaat ostavat kyllä muutakin kauppaan tullessaan, Mustonen sanoo.
Asiakkaille halutaan tarjota iloisia uutuusyllätyksiä jatkuvasti. Toiveisiin reagoidaan nopeasti, ja vaativiinkin odotuksiin pyritään vastamaan, usein jopa ennen kuin tuotteita ehditään edes toivoa. – Tavoitteemme on ennustaa ja olla trendejä edellä, eikä vain niissä mukana, Kalle Mustonen sanoo.
Tässä on onnistuttukin hyvin, sillä somen paikallisilla keskustelualustoilla neuvotaan usein etsimään tuotteita juuri Lehmuksesta.
– Kyllähän se ilahduttaa! Kun viimeksi otin myyntiin eteläkorealaisia suosittuja juomia, niin asiakas antoi palautetta, että onpa tosi kova juttu, kun näitä saa Suomesta.
Uutuuksia etsitään aktiivisesti muun muassa ulkomailta ja somea seuraamalla. Tutut tavarantoimittajat saavatkin Mustosilta välillä myös hyviä vinkkejä, kun Lehmuksesta kysellään jotain uutta silmiin osunutta kiinnostavaa tuotetta. Mikäli sitä ei tavarantoimittajien valikoimista heti löytyisi, niin useimmiten se kuitenkin vaivoja säästämättä etsitään ja saadaan kaupan valikoimiin asiakkaiden iloksi.
– Jos uutta tuotetta kassajärjestelmään perustaessa ei löydy valmiina tuotetietoja, niin silloin tietää, että on löytänyt jotain ihan uutta eikä samaa tuotetta ole vielä muualla myynnissä.
Suosituimmista tuotemerkeistä voi löytää uutuuksia myös tilaamalla maahantuojilta tuotevariantteja, jotka on tarkoitettu myyntiin muissa maissa.
Mielenkiintoisimmista uutuuksista mainitaan somessa, sen jälkeen puskaradio hoitaa loput. – Kerran, kun mainostimme somessa harvinaisempaa uutuutta, meni vain kaksi tuntia, ja asiakas tuli naapurikaupungista asti sitä hakemaan. Ei ollut kuulemma kotiin menemistä ilman, kauppias naurahtaa.
Edelläkävijyys on omiaan luomaan myös positiivista painetta. – Asiakkailla on meitä kohtaan isot odotukset. Välillä tuntuu, että juomahyllyiltä odotetaan löytyvän uutuuksia jokaisella ostoskäynnillä. Ihan näin nopeasti valikoima ei vaihdu, vaikka joka viikko jotain uutta tuleekin, Mika Mustonen toteaa.
Vaikka erikoisvalikoima on näyttävässä roolissa, niin perusasioita ei saa Mustosen mukaan unohtaa. Vakiotuotteiden puuttuminen hyllyistä vaikuttaisi negatiivisesti asiakkaan kokemukseen.
Asiakkaiden kiinnostusta on Mustosten mukaan joskus haastava arvioida ennalta. Näin on erityisesti virvoitusjuomapuolella. – Esimerkiksi oluissa asiakkaiden odotukset ja trendit ovat selkeämmät. Virkkaripuoli edellyttää nopeatempoisempaa etsimistä ja jatkuvaa kokeilua.
Uusien erikoisuuksien kysyntää lisää viime vuosina yleistynyt niin sanottu maistelutrendi, jossa halutaan vertailla uusia makuvaihtoehtoja. Testattujen juomien arvioita jaetaan netissä, ja virkkaritölkkejä saatetaan kerätä ja laittaa kotona esille hyllyyn.
– Ajan henki on, että erilaisia juomia halutaan maistella ja kokeilla, Mustoset kiteyttävät.
Myös tulevana kesänä luvassa on asiakkaille hämmästeltävää ja ihasteltavaa. – Jo maaliskuun alussa maanantain aamukuormassa oli 83 juomauutuutta odottamassa hyllyyn pääsyä, Mika Mustonen hymyilee.