K-Supermarket Westeri on löytänyt tavan olla oikeasti lähellä asiakasta

Jaa

Loistava henkilökunta, uudella tavalla räätälöity miljöö ja ylivoimaista palvelua tarjoava Herkkutori vetävät asiakkaita puoleensa Tampereen Tesomalla.

Kodikkuuden aistii heti kauppaan tullessa. Leipäosasto aloittaa asiakaskierron, ja tuoreen leivän tuoksu saa veden kielelle. Kauppias Ari Ruissalon tyylikäs pahvifiguuri tervehtii jokaista tulijaa, jos kauppias itse ei satu olemaan paikalla – mitä tapahtuu hyvin harvoin.

Mittatilaustyönä teetetyt kotimaiset kalusteet ja pehmeä spottivalaistus luovat lämpimän tunnelman. Ruokaisa käytävä johdattaa heviosaston ja ajankohtaisen konsulenttipisteen kautta Herkkutorille. Siellä valmiit ateriaratkaisut ja laatua huokuva palvelutiski tarjoavat elämyksiä ja ratkaisuja moneen makuun ja tilanteeseen.

Lihamestari Mikko Niemi liittyi kauppias Ruissalon joukkueeseen reilut kaksi vuotta sitten, kun kauppa toimi vielä Länsiportin tiloissa. Niemi pääsi  seuraamaan, miten uudesta kaupasta rakentui oikea kauppiaansa taidonnäyte. Hän kehuu Westeriä todella inspiroivaksi työpaikaksi, jossa on huippuporukka, huippuhenki ja roppakaupalla tekemisen meininkiä.

KUN KAUPAN LIIKEIDEAA SUUNNITELTIIN, oli tiedossa, että lähistölle rakennettaisiin asuntoja kymmenelletuhannelle uudelle asukkaalle seuraavan 15 vuoden aikana. Toisaalta kilpailu kiristyisi entisestään, kun naapuriin avattaisiin vuoden 2020 alussa uusi ruokakauppa sen lisäksi, että kilometrin sisällä toimii jo viisi Siwasta kuoriutunutta K-Marketia eikä Lielahden hypermarketeihinkaan ole kuin pari kilometriä.

– Päätin tehdä alueen parhaan ja nykyaikaisimman ruokakaupan, tavallista paremman lähikaupan, jonne asiakas haluaa tulla, vaikka hakisi kilpailijalta tarjoustuotteen, kauppias Ruissalo kertoo.

Ruokaisan kaupan sydän olisi Herkkutori. Ylivertaisella palvelulla ja loistavilla valikoimilla asiakkaat saataisiin viihtymään pidempään ja kokeilemaan uutta. – Meiltä saa ihan mitä vaan. Jos sitä ei ole heti saatavilla, me etsimme ja ilmoitamme asiakkaalle, milloin voi tulla hakemaan.

Myös osastopäälliköt pääsivät vaikuttamaan uuden kaupan liikeideaan jo sen suunnitteluvaiheessa. – Kauppiaalla oli selkeä visio, mutta hän kysyi usein mielipiteitämme ja otti niitä huomioon, tuoretiimin osastopäällikkö Päivi Tuomola (kuvassa kauppiaan kanssa) mainitsee.

WESTERIN SLOGAN ”Kauppa lähellä sinua” ohjaa nyt kaikkien työtä. Tuomola uskoo, että työporukan lämminhenkinen fiilis ja innostunut ote välittyy asiakkaille. Tutun henkilökunnan kanssa on mukava vaihtaa kuulumiset, kertoa tuotetoiveista ja saada vinkit ja ideat kotiin viemiksiksi.

– On ihanaa kuulla päivittäin, miten asiakkaat kehuvat tiskejämme ja ihastelevat niiden ajankohtaisuutta.

Herkkutorilla on tarjolla upea kattaus tuotteita, joita ei aiemmin kaupassa nähty. – Kun tiskiin tuotiin ostereita, tuoreita simpukoita, peuraa, paikallisia raakamakkaroita, asiakkaiden kiinnostus nousi ihan uudelle tasolle, kauppias Ruissalo kertoo.

– Meitä oikein rohkaistaan kokeilemaan uutta. Ideoimme jatkuvasti uusia puolivalmisteita ja kokkailemme kaikenlaista, Niemi toteaa.

Uusi ote on houkutellut kauppaan entistä enemmän lapsiperheitä ja nuoria pariskuntia, ja asiakasmäärät sekä myynti ovat nousseet merkittävästi. Tyytyväisyyteen ei kuitenkaan aiota tuudittautua, vaan kauppias Ruissalo on jo suunnitellut pientä remonttia. – Teemme kaikkemme, paremmaksi on vaikea pistää, Mikko Niemi tietää.

TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen/ KUVA Olli-Pekka Latvala

 

Lue koko juttu 24.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.