Kalamestarin työpäivässä on sekä rutiinia että luovuutta

Jaa

K-Citymarket Seppälän kalamestari Lassi-Heikki Kotilainen nauttii työnsä luovuudesta ja haluaa kalaosastonsa olevan laadultaan, valikoimiltaan ja palvelultaan parempi kuin kilpailijoilla.

K-Citymarket Seppälässä tiskien takana alkaa käydä kuhina jo aamukuudelta, kun osastojen vetäjät ja tuoretiimiläiset saapuvat töihin. Viikonlopun alla työtä kaupan pitkällä palvelutiskillä riittää, onhan aamun ensimmäisillekin asiakkaille oltava tarjolla parasta.

TORSTAI on kalamestarille viikon päivistä se kiireisin ja tärkein, sillä kalatiski pitää saada herkullisimmilleen ja näyttävimmilleen asiakkaiden viikonloppuostoksia varten. Lassi Kotilainen purkaa kuormia, siistii hyllyjä, perustaa edellispäivän kampanjoita ja täyttää tuorekalatiskiä. Perustyöt hoituvat ammattilaiselta rutiinilla, mutta luovuudellekin on koko ajan käyttöä. 

Vuonna 2004 avattu kauppa remontoitiin viime vuonna. Kalaosasto sai uuden nurkkapaikan. Kauppias Vesa Nurminen kuunteli toiveita ja hyvä tuli. Nyt kaupassa on esimerkiksi huippuhienot kalankäsittelytilat asiakkaan silmien alla.

– Ensin jännäsimme, miten L-mallinen tiski toimii ja miten siihen saa rakennettua näyttäviä ja vaihtelevia esillepanoja. Laitan usein lohet taakse, jotta asiakkaat huomaavat eksoottiset kalat niiden edestä. Kun tiskin koko on rajallinen, pitää miettiä, mitä voi myydä valmiiksi pakattuna, Kotilainen juttelee.

ASIAKKAITA PALVELLAAN Seppälässä viimeisen päälle. Kokonaiset kalat fileoidaan maksutta. Kotilainen on kehittänyt lomakkeen, jolla viikoittaiset asiakastoiveet hoituvat kätevästi ja täsmällisesti. – Parhaimmillaan saamme vaikka rapuja samaksi päiväksi ja asiakkaan toivomia eksoottisempia tuorekaloja seuraavalle viikolle.

Seppälän kalaosastolla korostetaan kaupan omaa tekemistä ja halutaan erottua kilpailijoista. Kalatiskiin tulee lähivesien kalaa suoraan kalastajilta, kesällä muikkuja Konnevedeltä ja Keiteleeltä, alkuvuodesta mateita Päijänteeltä ja Leppävedeltä. Niin K-ryhmässä kuin K-Citymarket Seppälässäkin panostetaan kalamyyntiin ja sen kehittämiseen. Kotimainen kala ja lähikala ovat asiakkaillekin koko ajan tärkeämpiä. Kun paikalliset kalastajat soittavat, Kotilainen vastaa aina heti.

– Toivon, että olisin kalastajan soittolistalla ensimmäisenä. Ostossa ei kilpailla hinnalla, vaan yhteistyön sujuvuudella ja luottamuksella. Kalastajat tietävät minun tekevän töitä sen eteen, että paikallinen kala on meillä hyvin esillä.

TEKSTI Tuija Heikkilä / KUVA Laura Vesa

Lue juttu Lassi-Heikki Kotilaisen monipuolisesta työpäivästä 20.2. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.