Kaupan tekijät koossa

Jaa

Viime vuosi ja ”normaalit ajat” tuntuvat nyt kaukaisemmilta kuin onkaan. Pohdittiin jopa sitä, kannattaako viime vuoden lukuja lehteen painaa. Ketä ne kiinnostavat? No, se on kuva kaupan maailmasta hetkeä ennen koronaa. On hyvä tietää, mistä asetelmasta uusi aika alkaa.

Vuosi 2019 meni vielä kovin tuttuun tapaan. Tilastojen mukaan Suomessa oli loppuvuonna 26 000 myymälää ja ne työllistivät 126 000 ihmistä. Liikevaihtoa kertyi reilut 40 miljardia euroa vuodessa ilman autokauppaa tai maatiloille myyntiä.

Aloista selvästi suurin on päivittäistavarakauppa. Usein valitetaan kaupan keskittymistä, mutta unohdetaan monta oleellista seikkaa. Ensiksikin se, että Suomessa asuu laajalla alueella vähän ihmisiä. Olemme iso, mutta kovin pieni maa.

Kaupan alalla on kaksi jättiläistä, mutta niin on monella muullakin alalla. K ja S ovat yhdessäkin pieniä verrattuna Suomessa toimiviin kansainvälisiin ketjuihin. Esimerkiksi Lidl on megaketju, jonka omistajayritys Schwarz Gruppe on liikevaihdoltaan maailman neljänneksi suurin kaupan yritys ja myy ruokaa yli viisi kertaa enemmän kuin kaikki suomalaiset kilpailijansa yhteensä.

Vaikka markkinaosuuslukujen valossa näyttää, että Suomessa on päivittäistavarakaupassa – katsojasta riippuen – kaksi tai kolme kilpailijaa, tosiasiassa useimmat suomalaiset voivat valita ruokansa vähintään seitsemän ihan erilaisen ketjun tarjonnasta.

Tutustu kaupan tilastoihin ja lue koko Heikki Peltolan kirjoittama artikkeli 28.5. ilmestyvästä Kehittyvän kaupan Kaupan tekijät -tilastoliitteestä.

Voit myös tilata Kaupan tekijät -tilastoliitteen digitaalisena 40 euron hintaan täältä.