Laatubrändi entistä näkyvämmäksi

Jaa

Premium-tuotteiden suosio ja hyvä myynninkehitys näkyy myös Pirkka Parhaat -tuotteiden myynnin ja valikoiman kasvuna. Pirkka Parhaita uudistetaan ja kehitetään nyt entistä selvemmin omaksi vahvaksi brändikseen.

Vaikka vuonna 2008 lanseerattua K-ruokakaupan omaa Pirkka Parhaat premium-tuotesarjaa ei viime vuosina ole nostettu kovin vahvasti erikseen esiin, se on koko ajan kasvanut perus-Pirkkojen rinnalla ja sarjaan on tullut tasaisesti tuotteita.

Tällä hetkellä Pirkka Parhaat -tuotteita on noin 330 ja uusia tulee kuukausittain. Tuotteista noin 120 on suomalaisia, ja suomalaisuudesta kertova alkuperämerkki löytyy noin 50 tuotteesta.

– Kaikki sarjan tuotteet täyttävät premium-tuotteen kriteerit. Niitä ovat esimerkiksi korkea laatu ja hyvä maku, tasokkaat raaka-aineet, tuotteen erityinen käyttöyhteys tai valmistustapa sekä tuotteen alkuperä tai aitous, Keskossa ruokakaupan omista brändeistä vastaava Taija Väre kertoo.

– Osa tuotteista on ihan ainutlaatuisia, mahdollisesti ensimmäisiä Suomessa taikka ainoita kategoriassaan, hän lisää.

Premium-tuotteet ovat alkaneet kiinnostaa kuluttajia aina vain enemmän. Pirkka Parhaissa K:lla on jo tarjota kysyntään monipuolinen kattaus, joka täydentyy jatkuvasti. Keskossa nähtiin, että nyt on aika uudistaa Pirkka Parhaat -sarjan ilme ja tehdä siitä entistä selvemmin muista Pirkoista erottuva oma vahva brändinsä.

PAKKAUKSISSA näkyy jo pitkälti uusi, nyt täysin musta-valkoinen logo ja uusi design – elokuun lopussa yli puolet sarjan tuotteista on jo uudessa kuosissa. Loputkin pakkaukset uudistetaan vielä tämän vuoden aikana.

Pakkaukset tunnistaa edelleen tummasta taustaväristä ja houkuttelevasta kuvasta, tiettyihin herkuttelutuotteisiin on kuitenkin valittu niihin sopiva hempeä värimaailma. Kaikkiaan pakkausten yleisilme on nyt modernimpi ja henkii vielä enemmän laatua. Markkinointiviestinnässä käytetään piirroskuvia, jotka esittelevät tuotteiden käyttötilanteita. Kuvissa on aina mukana jokin tuote-elementti, ja teksteissä leikitellään oivaltavasti parhaat-sanalla.

– Syksyllä Pirkka Parhaat alkaa uudella ilmeellään näkyä eri medioissa ja kaikilla kanavilla. Sitä kautta tuodaan esiin sekä brändin uutta ilmettä että sen yksittäisiä kiinnostavia tuotteita ja tehdään niitä kuluttajille tutuksi, Väre sanoo.

KAUPOISSA brändi tulee näkymään entistä vahvemmin muun muassa myymälämateriaaleissa. Taija Väre toivoo, että kaupoissa kiinnostuttaisiin brändin näkyvän markkinoinnin myötä nostamaan sarjan tuotteita muutenkin entistä paremmin esiin ja kertomaan niistä asiakkaille.

– Pirkka Parhaat antaa K-kaupoille keinoja erilaistua kilpailussa, hän perustelee. – Niillä kauppa voi tarjota asiakkailleen oman brändin alla jo nyt laajan valikoiman laatutuotteita ja jatkuvasti uusia premium-vaihtoehtoja.

Väre muistuttaa, että visuaalisesti hyvännäköisistä tuotteista kauppaan saa aika helpostikin tehtyä hienoja esillepanoja. – Olen itse nähnyt näyttäviä Pirkka Parhaat -kokonaisuuksia esimerkiksi juustohyllyssä, hän havainnollistaa.

Pirkka Parhaat -sarja on vahvasti kiinni ajassa ja elää mukana ajan trendeissä. Uusia tuotteita ilmestyy etenkin juuri niihin tuoteryhmiin, joista kuluttajat ovat alkaneet laajemminkin innostua. Yksi tällainen tuoteryhmä ovat äyriäiset.

– Sarjan jo nyt laajasta äyriäispakasteiden valikoimasta saa rakennettua pakastealtaaseenkin kiinnostavan näköisen kokonaisuuden asiakkaiden houkutukseksi, Väre vinkkaa.

Kauppojen kannattaa hyödyntää myös brändin sesonkisuus. – Pirkka Parhaat tuo aina sesonkiin ihania huipputuotteita. Moni niistä on ensimmäisiä omassa markkinassaan, Väre sanoo.

KUKKIAKAAN ei sovi unohtaa, kun puhutaan Pirkka Parhaista. – Sarjan kukat ovat olleet menestys, Taija Väre kertoo. Asiakkaat ovat hänen mukaansa ihastuneet erilaisiin leikkokukkakimppuihin, joihin on tullut ja tulee jatkossakin tasaisesti uusia variaatioita.

– Tuorein menestystarina on ollut Pirkka Parhaat pionikimppu, Väre kertoo.

TEKSTI Riitta Kilgast KUVAT K-ryhmä

 

Lue koko juttu 19.8. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta