Asiakaspolun tärkeät kohdat on viilattu kuntoon

Jaa

Kauppiaat Johanna ja Tero Holopainen ovat remontoineet lähes koko myymälän. Maaliosastolta alkanut uurastus on ollut iso, mutta kannattava ratkaisu.

”PORVOOLAINEN sisustuskauppa, Inrädningsaffär i Borgå”. K-Rauta Porvoon kauppiaspariskunnan, Johanna ja Tero Holopaisen sisustusosaston lempinimi on kirjoitettu veikein kirjaimin myymälän maaliosaston asiakaspalvelupisteen yhteyteen. Sanapari kertoo kaupasta, jossa on ammattitaitoinen ja helposti lähestyttävä henkilökunta sekä erinomainen tuotetarjonta kodin sisustajalle.

Holopaiset siirtyivät Kotkan K-Raudasta Porvooseen kauppiaiksi kaksi vuotta sitten. Myymälän uudistaminen kypsyi mielessä myymälään tutustuttaessa. Kauppiaille oli kertynyt kokemusta osastoremonteista edellisestä paikasta, ja nyt he halusivat tuoda samoja hyviksi todettuja elementtejä Porvoon myymälään. Lähtölaukaus remonttiralliin alkoi maaliosastolta.

– Uudistuksia pohtiessamme saimme kuulla maalauksen myyntiohjelmasta, joka liittyy K-Raudan myymäläkonseptin kehittämiseen. Hetki oli juuri sopiva, joten lähdimme rohkeasti mukaan yhtenä pilottikauppana. Keväällä 2019 remontoimme maaliosaston, ja siitä etenimme isompaan myymäläremonttiin, Johanna Holopainen kertoo.

MAALIT JA MAALAUSTARVIKKEET muodostavat merkittävän osan K-Rautojen kokonaismyynnistä. Sävyjen, välineiden ja muiden oheistarvikkeiden valitseminen lukemattomien vaihtoehtojen joukosta ei kuitenkaan ole asiakkaalle välttämättä helppoa puuhaa. K-Raudoille räätälöity maalauksen myyntiohjelma pyrkii ratkomaan ostopolkuun liittyviä haasteita asiakkaan näkökulmasta.

Osastomuutos toteutettiin Porvoon K-Raudassa isolla siveltimellä ja sen toimivuutta on ehditty havainnoida jo monta kuukautta. Maaliosaston yläpuolella on esimerkiksi  kaksi suurta ja selkeää kylttiä, jotka jakavat tilan kahteen moduuliin: sisä- ja ulkomaaleihin. Opastusta vilkaistuaan asiakkaat voivat helposti välttää harha-askeleet. Lisäksi asiakaspalvelupiste sijoitettiin tilan keskelle ja maalien sekoitus- ja sävytyskoneet siirrettiin hyllyjen takaa palvelupisteen yhteyteen.

– Näin asiakkaalla on näköyhteys ammattilaiseemme, jolloin syntyy tunne siitä, että henkilökunta on paikalla ja oma vuoro koittaa pian, Johanna kertoo.

Uuden järjestyksen ansiosta maalausprojektiin ryhtyvä asiakas saa kaiken tarvittavan mukaansa helposti. Informaatiota on lisätty myös tuotteiden yhteyteen. Hyllyillä roikkuu selkokielisiä vinkkejä ja ohjeistuksia niin telan valintaan kuin sisäkaton maalaamiseen.

– Meillä työskentelee aivan mahtavia ja osaavia myyjiä, mutta ruuhkalta ei voi aina välttyä varsinkaan kesäsesongin aikaan. Toivomme, että opastus auttaa asiakasta löytämään vastauksia kysymyksiin omaa vuoroa odottaessa, Johanna lisää.

MUUTOKSESTA on kertynyt kuukausien mittaan hyvää palautetta niin asiakkailta kuin henkilökunnaltakin. Jo 20 vuotta Porvoon kaupassa työskennellyt osastopäällikkö Taina Still kertoo olevansa tyytyväinen toimivaan kokonaisuuteen. Erityiskiitosta saa asiakaspalvelupisteen sijainti kaiken keskellä. Muutos toi tullessaan myös myyjien arkea helpottavia ratkaisuja.

– On hienoa, että olemme saaneet osastolle lisää tilaa ja lavapaikkoja kausimaaleille. Se sujuvoittaa meidän työtä etenkin alkukeväästä, kun sesongin maalit saapuvat kaupalle, Taina sanoo.

Asiakkaille näkyvistä uudistuksista hän mainitsee ensimmäisenä toimivat opasteet niin osaston yläpuolella kuin hyllyillä.

– Ne on taatusti huomattu. Toisaalta meillä käy paljon kanta-asiakkaita, jotka ottavat mieluummin suoraan yhteyttä henkilökuntaan kaikenlaisissa kysymyksissä. Saamme paljon palautetta hyvästä asiakaspalvelusta.

TEKSTI Maria Rautio / KUVAT Jani Laukkanen

Lue koko juttu 20.2. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta