Kun Ristiinassa puhutaan Tukiaiselle menemisestä, se tarkoittaa rautakauppareissua. Kauppiaina K-Rautaa pyörittävät veljekset Esa ja Pekka. Jari-serkku vastaa huoltopalveluista, Saila-sisko puutarhamyynnistä ja Esan vaimo Päivi rahaliikenteestä. Lomien alettua suvun nuoria pyrähtää kauppaan kesätöihin.
Mökkiläisille lähellä sijaitseva rautakauppa on elinehto. Sieltä ostetaan rakennustarvikkeet, veneet ja moottorit.
Tukiaisten asiakaslupaus on, että henkilökohtaista palvelua saa rakentamiseen niin ensikertalainen kuin ammattilainenkin.
Saimaan rannoille ei nouse uusia mökkejä takavuosien tapaan, mutta silloin kun rakennetaan, ei pihistellä. – Mökkikohteet ovat nyt isompia kuin omakotitalot. Viime talvena jo yli puolet uusista kohteista tehtiin pitkästä tavarasta. Uuden arkkitehdin piirtämän huvilan hinnasta rautakaupan osuus voi olla nykyään jopa 50 000–100 000 euroa.
Tukiaiset kertovat, että puutavarakauppa on vauhdittanut rautakauppojen uutta nousua 2000-luvulla. Puutavarasta tehdään terasseja, grillikatoksia ja saaritonteille polkuja ristiin rastiin.
Mökkiläiset ostavat paljon kylpypaljuja, kompostoreita, multaa ja kukkia. – Kompostorista on tullut vakiotarvike kiinteistöihin. Tavallisten kasvihuoneiden kysyntä kasvaa ja lavakauluksia ostetaan jonkin verran viljelylaatikoihin.
Puuceet menevät kaupaksi kuten ennenkin. – Jo kymmenen vuoden ajan kompostivessojen myynti on kasvanut. Nyt ostetaan vesivessojen tilalle polttavia vessoja, jotka polttavat jätteet tuhkaksi.
Myös jätevesijärjestelmiä myydään paljon. – Moni luulee turhaankin tarvitsevansa jätevesiremontin. Kannattaa käyttää suunnittelijaa apuna ja olla ajoissa liikkeellä, että löytää tekijät ja tarvikkeet. Nyt voi monelle tulla jo kiire. Toisaalta syksy ja jopa talvi ovat hyvää aikaa toteuttaa remontteja.
Siinä kun vanhemman polven mökkiläisille saattoi olla kunnia-asia nikkaroida kaikki itse, nyt arvostetaan avaimet käteen -palvelua. – Moni ei enää jaksa kuten nuorempana. Nikkarointitaidotkin ovat ohuempia kuin ennen.
Asiakaskunta ulottuu Ristiinan keskustasta 100 kilometriä itä-länsi-suuntaan ja 60 kilometriä pohjois-etelä-suuntaan. Alueella on noin 25 000 kesämökkiä. Kesäpainotteisuus tuo omat haasteensa.
– Periaatteessa toukokuun myynti on yhtä suurta kuin tammi-huhtikuun myynti yhteensä. Neljässä kuukaudessa tulee käytännössä yli puolet vuoden myynnistä.
Vaikka tontilla tekee välillä tilan kanssa tiukkaa, kaupan puolella neliöt riittävät, sillä tavaraliikenne on parantunut eikä varastojen tarvitse olla yhtä isoja kuin aiemmin.
Nettikauppa on sekin tullut jäädäkseen. – Meidän tavaravalikoimastamme ehkä vain puolet näkyy netissä eli sieltä puuttuu vaikkapa veneilyyn, puutarhakoneisiin ja talotekniikkaan liittyviä tuoteryhmiä.
Uusia palveluja on kehitetty viime vuosina. Kauppiailla on eri puolilla kuntaa sisähalleja, joissa säilytetään talven yli asiakkaiden veneitä.
– Käytännössä asiakas ajaa syksyllä veneen rantaan. Me haemme sen säilytykseen, teemme huollot ja alihankintana jopa runkojen vahausta ja korjauksia. Samalla hoituu vuosihuolto venemoottoreihin. Keväällä asiakas hakee veneensä rannasta valmiina.
Tukiaisten kokemuksen mukaan veneily on hiipunut viimeiset 15 vuotta. Jokaisessa mökissä on silti vene ja siihen moottori. – Moottori on huollettava vuosittain, vaikkei sillä olisi ajettu kuin muutama tunti.
Parhaillaan hankitaan kokemusta aurinkopaneeleista. – Aurinkopaneelit yleistyvät, mutta ne eivät ole helppoja myytäviä pienille rautakaupoille. Laitamme kennot kaupan katolle. Rautakauppaan aurinkoenergia sopii hyvin, kun sähköä kuluu vain päivällä ja sähköntarve on yhtä iso kesällä ja talvella.
Perheyrityksessä arki soljuu sopuisasti. Kaikilla tekijöillä on omat vahvuusalueensa. – Meiltä on jäänyt useita hyviä myyjiä eläkkeelle. Haasteena on saada oikeat osaajat oikeisiin tehtäviin. Rautakauppa joutuu kasvattamaan itselleen osaajat pikku hiljaa. Perheyrityksenä meidän kvartaalimme on neljännesvuosisata.
TEKSTI JA KUVAT Päivi Kapiainen-Heiskanen
Lue koko juttu 19.6. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta