K-Rauta Äimäraution ulkomyymälä jakautuu kahteen osaan: myymälän edustalla sijaitsevaan viherpihaan sekä noutopihaan raskaine rakennustarvikkeineen. Logistiikkapäällikkö Veikko Pyykkönen kertoo kaikkien rautakaupan toimintojen pyörivän massiivisen neljän hehtaarin ulkomyymälän kautta.
– Karkeasti ottaen puolet henkilöstöstä on logistiikassa kiinni, ja ulkomyymälän avulla tuetaan myös myymälämyyntiä.
Kauppias Tuomas Pajala menee vielä pidemmälle ja kertoo ulkomyymälän määrittelevän pitkälti koko K-Rauta Äimäraution identiteetin.
– Ulkomyymälästä meidät tunnetaan, ja se mahdollistaa meille nykyisenkaltaisen kaupankäynnin. Noutopiha leimaa kauppaamme niin paljon, että meille on tärkeää pitää hyvää huolta sen toiminnasta, Pajala kiteyttää.
Varsinkin raskaan rakennustarvikkeen valikoima on erittäin laaja, ja se elää asiakastoiveiden mukana. Esimerkiksi puutavarasta löytyy erikoisempiakin tuotteita, mistä kertovat puuhyllyn huimat 120 artikkelipaikkaa.
Ketjun suurinta ulkomyymälää hyödynnetään myös paljon välivarastointiin kumppaneille. K-Rauta Äimärautio ei tyydy tavarantoimittajan rooliin, vaan haluaa olla olennainen osa yritysasiakkaiden ja työmaiden koko logistiikkaketjua.
– Muistutamme logistiikan osalta oikeastaan enemmän jakelukeskusta kuin perinteistä rautakauppaa. Tavaran kokoaminen ja lähettäminen edelleen kumppaneille on olennainen osa toimintaamme, kauppias Pajala sanoo.
Siisteyden päälle helppo rakentaa
Jotta kehitys ei jämähtäisi, Pyykkönen ja Pajala kertovat testaavansa jatkuvasti uusia toimintamalleja kaupan toimintojen tehostamiseksi, asiakaskokemuksen parantamiseksi ja hävikin vähentämiseksi. Kaupan slogan ”paljon enemmän kuin rautakauppa” kiteytyy neljään kulmakiveen, joiden ympärillä kehittämistä tehdään: asioinnin helppous, valikoima, palvelu ja elämyksellisyys.
K-Rauta-ketjun vuoden 2022 parhaaksi valitussa ulkomyymälässä kaikki lähtee kuitenkin siisteydestä ja hyvästä järjestyksestä. Epäsiistit pihat ovat kauppias Pajalan mielestä harmittavan iso ongelma rautakauppa-alalla. Toimivaa noutopihaa on vaikea lähteä kehittämään, jos perusasiat eivät ole kunnossa.
– Olemme pyrkineet rakentamaan kulttuuria, jossa jokainen työntekijä haluaa osaltaan pitää työympäristönsä siistinä. Jos tavarat ovat missä sattuu ja siellä täällä lojuu puukeppejä ja muovinpalasia, se ei ole mukava työskentely- eikä asiointiympäristö.
Siisteydellä on iso vaikutus myös hävikkiin, Pyykkönen huomauttaa. – Ero hävikkiluvuissa voi olla massiivinen, jos verrataan siistiä ja vähän sinnepäin olevaa ulkomyymälää.
Luottamusta selkeistä rooleista
Siinä missä perinteisellä noutopihalla tehdään usein monia tehtäviä, Äimärautiossa jokaiselle tekijälle on määritelty tarkka rooli, jossa myös pysytään työpäivän ajan.
– Olemme panostaneet paljon tehtävien määrittelyyn ja roolitukseen. Kun tekijöitä ja tarvittavia työtehtäviä on paljon, työn ohjaamisen merkitys on iso, kauppias sanoo.
Kesätyöntekijöitä ulkomyymälän sesonkiin on tulossa 12–13, Pyykkönen kertoo. Palkkaamiseen ja perehdytykseen käytetään paljon resursseja ja aikaa.
– Niin vakio- kuin sesonkityöntekijöihin pitää pystyä luottamaan, koska selän takana ei kuitenkaan voi koko ajan seistä katsomassa. Olemmekin saaneet tänne ihan mahtavan porukan, Veikko Pyykkönen sanoo.
Lue koko juttu 24.3.2023 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.