Tunturikaupat siirtyivät kriisitunnelmista ennätysmyynteihin

Jaa

Levin kaupoilla on takana myrskyisä vuosi. Nyt sekä K-Marketissa että K-Raudassa odotetaan kaikkien aikojen matkailukesää.

Katastrofaalinen. Sillä sanalla K-Market LeviPoron kauppias Pirre Mahlberg (kuvassa oik.) kuvailisi vuoden takaista kevätkautta aina maaliskuulta toukokuulle asti. Silloin korona antoi täyslaidallisen koko Levin tunturikeskukselle. – Kun rinteet pistettiin säppiin, porukka hävisi kuin tuhka tuuleen.

Sama tapahtumaketju käynnistyi myös kivenheiton päässä Levin K-Raudassa. Sesonkiaikana eli talvikaudella turistit kattavat vähintään 80 prosenttia molempien kauppojen asiakaskunnasta.

– Puolessatoista viikossa Levistä tuli melkein kuin aavekaupunki. Asiakasmäärät ja liikevaihto alkoivat laskea dramaattisesti, kertaa K-Raudan kauppias Juho Talvensaari (ryhmäkuvassa vas.).

K-Marketissa vuoden 2020 pääsiäinen oli liikevaihdollisesti huonoin ikinä. K-Raudalla maaliskuun pudotus liikevaihdossa oli 30 prosenttia ja huhtikuussa vielä enemmän. Jos etukäteen sovittuja rakennustyömaiden kohdetoimituksia ei olisi ollut, romahdus olisi ollut suurempi.

KESÄLLÄ suomalaiset alkoivat harrastaa kotimaan matkailua. Ennen rajasulkuja oli myös norjalaisia ja ruotsalaisia matkailijoita. Jo toukokuun viimeisillä viikoilla K-Raudan kysyntä lähti nousuun ja koko henkilöstö hälytettiin takaisin töihin.

– Kesäkuussa teimme konsernin kuukausikohtaisen ennätyksen. Ihmiset tulivat tänne lomalle ja etätöihin ja halusivat satsata omaan viihtyvyyteen.

K-Marketilla kehitys oli yhtä lailla eksponentiaalista. Alkukesä oli vielä maltillinen, mutta juhannuksena myynti ylsi jo ennätyslukemiin. Lomautukset purettiin ja tilausmääriä kasvatettiin. Nyt tuotevalikoimaa piti miettiä lähinnä kotimaisen matkailijan näkökulmasta.

– Tämä vuosi todisti ainakin sen, että pystymme pärjäämään kotimaisen matkailun turvin, Mahlberg ja myymäläpäällikkö Essi Eerola (kuvassa vas.) sanovat.

Pärjääminen muutosten myllerryksessä edellyttää kauppiailta ja henkilökunnalta joustavaa asennetta sekä reagointivalmiutta yllättävien tilanteiden edessä. Sen huomasi kesän tullen myös Talvensaari.

– Olihan se haastavaa, kun esimerkiksi ulkoporealtaiden kysyntä alkoi yhtäkkiä kasvaa. Varastot loppuivat sitä mukaa, kun uusia tuli, ja toimittajien päässä toimitusajat repesivät välillä pitkiksi.

– Kesän liikevaihto oli ennätyksellinen, kuten monilla muillakin K-Raudoilla, hän lisää.

RUSKA-AIKA saa vaeltajat hakeutumaan Lappiin, niin myös viime syksynä. K-Marketille lokakuu oli merkittävä myös siksi, että silloin Sirkan kylässä toiminut posti siirtyi kaupan yhteyteen.

– Pakettipalvelujen myötä aukioloaikoja laajennettiin ja kauppa on sen jälkeen ollut auki kello 20 asti ympärivuotisesti, vain sunnuntaisin suljetaan kuudelta.

K-Raudan syksyä virkisti se, että moni aiemmin jäähylle laitettu rakennusprojekti polkaistiin käyntiin. – Talvea vasten tuli paljon lähtöjä, mikä ei ole ihan tavallista näissä olosuhteissa, Talvensaari toteaa.

Levin rinteet avautuivat ennätysaikaisin lokakuun alussa. – Ihmiset tulivat tänne kauan ennen joulua ja viipyivät pidempään kuin normaalisti, rautakauppias ynnää.

Joulusesonkina Levin K-Marketissa tilausmääriä oli hankala arvioida ja suurista volyymeista huolimatta suosituimmat tuotteet uhkasivat loppua kesken. – Talvi yllätti, mutta pelkästään positiivisesti, Eerola sanoo.

KEVÄÄLLÄ 2021 on menty äärilaidasta äärilaitaan. Näin kauppias Talvensaari kuvailisi ajanjaksoa kahden perättäisen kevään välillä. Nopea reagointi on ollut tärkeää, samoin se, että koko henkilökunta on jaksanut joustaa ja mukautua.

– Tällaista kuviota ei ole ollut ihan helppo hallita. Nyt olemme jo paljon toiveikkaampia ja ennusmerkit näyttävät siihen suuntaan, että edessä on kovin rakennuskesä seitsemään ja puoleen vuoteen. Tämä alkuvuosikin on paineltu liki 50 prosentin liikevaihdon kehityksellä.

K-Market LeviPoro joutui oman toiveikkuutensa ja kasvavan liikevaihtonsa keskellä vielä kerran yhdelle äärilaidalle, kun kaupan työntekijällä todettiin positiivinen koronatulos juuri ensimmäisen hiihtolomaviikon ja kovan sesongin kynnyksellä.

– Se oli kova isku. Tiistaina koko kauppa desinfioitiin ja sen jälkeen koko henkilöstö joutui kahden viikon karanteeniin. Kauppaa en kuitenkaan halunnut sulkea. Soitin itkien ketjupäällikölle, ja keskiviikkona sain onneksi Lapin alueen rajakaupoilta lomautettuja myyjiä töihin, ja yksi eläkkeelle jäänyt kauppias tuli tuuraamaan minua, Mahlberg kertaa.

Kyseessä oli kuitenkin vain yksi, koronan mittakaavassa melko pieni takapakki. Karanteenin jälkeen tilanne palasi niin normaaliksi kuin korona-aikana on suinkin mahdollista. Kevään valo on tuonut toivoa tupaan – ja pääsiäinen 2021 oli parempi kuin miesmuistiin.

– Odotamme kesää mielenkiinnolla. Tiedämme, että elämme arvaamattomia aikoja, mutta kaikesta selvitään positiivisella ja periksiantamattomalla asenteella, Eerola vakuuttaa.

Myös Talvensaari näkee koronapilvellä kultareunuksen. Sen mukanaan tuomat haasteet kietoutuvat uusiin mahdollisuuksiin. Vaikka ulkomaiset matkailueurot tulisivat tarpeeseen, niiden puutteestakin selvitään.

– Jos suomalaiset pyörivät kotimaassa, kantokykymme matkailubisnekseen riittää, kauppias uskoo.

Yksi toive on kaikilla ylitse muiden: että kotimaan matkailijat eivät antaisi periksi.

– Toivottavasti ihmiset matkustavat edelleen ja käyttävät paikallisia palveluja. Lapissa on upeita paikkoja ja tänne on turvallista tulla, Mahlberg toivottaa.

TEKSTI Maria Paldanius/ KUVAT Pauli Hänninen

 

Lue koko juttu 27.5. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta