Neljän K-Marketin kauppiaana Valkeakoskella toimiva Jarno Eklund on siirtänyt melkein koko toimistonsa sähköiseksi. Hän on luopunut raporttien tulostelusta ja kerää kauppojen päivittäisessä johtamisessa tarvittavat tiedot sen sijaan iPadille, jossa ne kulkevat aina mukana. Palaveritkin onnistuvat tarvittaessa vaikka lennosta.
”Pidän faktoilla pelaamisesta ja tiedolla johtamisesta. Raportoinnin uudet työvälineet ja niiden tuomat mahdollisuudet herättivät heti kiinnostukseni. Varsinkin monikauppamallissa on tärkeää, että kaikkien kauppojen tiedot ovat helposti saatavilla yhdestä paikasta”, diplomikauppias Eklund sanoo.
Tarkoitus on helpottaa arkea
Kehityspäällikkö Aleksi Tapani vetää Kaupan raportoinnin ja tiedolla johtamisen -projektia K-ryhmässä. Qlik Sense -työkaluja kehittämässä on ollut monen alan asiantuntijoita K Digitalista, taloudesta, ketjuista ja kauppiastoiminnoista. Kauppiaita on sparrattu ketjujen yhteisissä suunnitteluryhmissä, joissa on mukana myös K-Citymarket Karisman kauppias Kimmo Sivonen Lahdesta.
Tavoitteena on helpottaa kauppojen arkea ja kauppiaan työtä raportointia yksinkertaistamalla. Vanhoja työkaluja poistuu käytöstä ja kauppiaille tulee enemmän mahdollisuuksia räätälöidä raportit oman kauppansa tarpeiden mukaan.
”Väline on loistava, meillä on sen hyödyistä jo erinomaisia esimerkkejä. Kun tutkimme osastopäällikön kanssa heviosaston lukuja ja lisäsimme omenoiden määrää, niin niiden myynti kasvoi 40 prosenttia”, kauppias Sivonen kertoo.
Onnistumiset innostavat tiedon käyttöön toiminnan suunnittelussa. Pullonkaulaksi voi kuitenkin muodostua ajankäyttö.
”Kun kenelläkään ei ole joutohetkiä, työkalujen opettelun ja käytön edellyttämä aika on otettava huomioon jo työvuorosuunnittelussa. Pitää tehdä toimintasuunnitelma ja järjestää seuranta. Tarjolla on hirveästi hyvää dataa, mutta jokainen joutuu itse ratkaisemaan, mikä on omalle kaupalle merkityksellistä. Pelkästä mielenkiinnosta tätä ei kannata tehdä”, Sivonen sanoo.
Mitä mittaat tuppaa kehittymään
Se, miten laajasti Qlikin tietoja saadaan hyödynnettyä, on tietysti asia erikseen, mutta imua järjestelmään selvästikin on. Käyttäjämäärät ovat nousseet kaikissa ketjuissa neljä kuukautta putkeen, ja puhutaan jo lähes 10 000 viikoittaisesta käyttökerrasta. Varsinkin konkreettista tuote- ja päivätasoista tietoa tuottavat Hävikki- ja hyllysaatavuus -työkalu sekä Osastojen tunnusluvut -sovellus ovat herättäneet innostusta.
”Alkuun pääsee, kun kysyy itseltään, mitä haluaa kaupassaan parantaa. Jatkuvaan seurantaan on hyvä valita muutama tunnusluku. Se mihin keskityt, tuppaa lisääntymään, ja se, mitä mittaat, tuppaa kehittymään”, itsekin kauppiaana toiminut Tapani sanoo.
Qlik tuottaa Tapanin mukaan hyötyä kaikille aktiivisille käyttäjille, monipuolisimmin isossa muutoksessa oleville kaupoille sekä niille, jotka haluavat virittää kaupan omaa liikeideaa päivittäisten lukujen valossa. Useamman kaupan kauppiaille edut konkretisoituvat nopeasti, sillä kaikkien kauppojen tietoja voi tarkastella missä vain, kunhan nettiyhteys toimii.
Miia ja Jarno Eklund kertovat seuraavansa kaikkia neljää kauppaansa päämyymälästä K-Market Apiankadulta käsin. Muiden kauppojen vastuumyyjät, kuten kuvassa (oik.) oleva K-Market Sointulan Niina Paavolainen, ovat perehtyneet oman kauppansa raportteihin. Niitä tarkastellaan vähintään viikoittain myös yhdessä kauppiaan kanssa.
”Tämä on mahtava juttu. Olemme koko ajan tarkasti perillä siitä, missä mennään”, Jarno Eklund sanoo.
Eklundit ovat toimineet kauppiaina yli 20 vuotta. Kaikesta digi-innosta huolimatta työpöydältä löytyy edelleen myös lyijykynä ja ruutuvihko. ”Kirjoitan joka aamu ensitöikseni vihkoon, miten edellispäivä meni. Opin tämän tavan aikoinaan kasvattajakauppiaaltani. Vertailulukua ihmetellessä tästä dokumentista on ollut paljon apua.”
Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen ja kuva Kalle Parkkinen
Lue koko juttu 20.4. ilmestyvästä Kehittyvästä Kaupasta