Uusi Intersport-konsepti näyttää suuntaa koko alalle

Jaa

Intersportin uusi myymäläkonsepti parantaa asiakaskokemusta ja auttaa myyjiä tuomaan esiin asiantuntemustaan. Upouudessa Tammiston myymälässä kansainvälinen konsepti ja suomalaisittain vahva lajikauppa loksahtavat saumattomasti yhteen.

Vantaan Tammistoon lokakuun lopussa avattu uusi Intersport on kuin ikkuna urheilukaupan tulevaisuuteen. Iso 2500 neliön myymälä antaa osviittaa siitä, miltä Intersportin kansainvälinen 2.0-konsepti näyttää Suomen oloihin sovitettuna.

Myymälä jakautuu kahteen osaan. Ensin asiakasta tervehtivät pukeutumisen ja jalkineiden osastot, treeni, juoksu, vapaa-aika ja ulkoilu. Taaempana avautuu lajituotteiden puoli, jossa hiihto, palloilu, pyöräily ja muut ketjun painopistelajit tarjotaan asiakkaalle selkeinä omina kokonaisuuksinaan. Lajikokonaisuuksien keskeltä löytyy huoltopiste, jossa Tammiston asiakkaat voivat huollattaa polkupyöriään, hiihtovälineitään, luistimiaan ja muita lajituotteita.

Kenttäjohtaja Markku Heinonen (kuvassa vas.) kertoo, että kokonaisuuteen on haettu uuden kansainvälisen konseptin parhaat puolet ja yhdistetty ne Intersport Suomen nykyisen myymäläkonseptin vahvuuksiin.

– Seuraavaksi odotamme että asiakkaatkin ottavat uuden konseptimme omakseen, ja ensikommentit ovatkin olleet positiivisia, Heinonen iloitsee.

Heinonen ja Intersport Suomen ketjujohtaja Juha Nurminen (kuvassa oik.) luettelevat uuden myymäläkonseptin parhaita puolia: uudenlaiset matalammat ja kevyemmät kalusteet, tuotteet selkeästi esiin nostava valaistus sekä kalusteiden joustavuus, joka tukee sesonkien näkymistä myymälässä. Myös Intersport-brändi ja ketjuvalikoiman brändit näkyvät kaupan sisällä vahvasti.

Nurminen korostaa, että vahvasti pukeutumiseen painottuvan kansainvälisen konseptin sovittaminen Suomen olosuhteisiin on ollut välttämätöntä, koska meillä lajikaupan rooli on paljon suurempi kuin sisarkaupoissa Euroopassa. Tammistossa kansainvälinen myymäläkonsepti määrittääkin etenkin pukeutumisen puolta, kun taas kovan lajikaupan rooli piti ratkaista paikallisesti.

– Asiakkaan on helpompaa löytää omaan harrastukseen liittyvät pukeutumisen tuotteet ja lajituotteet, kun ne on nyt koottu selkeiksi kokonaisuuksiksi. Ratkaisu mahdollistaa lajikohtaisen asiantuntijuuden ja osaamisen esiintuomisen vielä aiempaa vahvemmin.

KAUPPAKOHTAISEN LIIKEIDEAN kukin kauppa rakentaa ketjuvalikoiman päälle. Tammistossa maastohiihto, juoksu ja pyöräily ovat keihäänkärkiä, ja myös huoltopalvelun ja seurakaupan merkitys on iso.

Intersport Tammisto on Intersport Triplan lisäksi ketjun toinen pilottikauppa, jossa uutta myymäläkonseptia testataan ja viilataan. Muutos nykyiseen konseptiin on suuri, mutta Nurmisen mielestä Intersportille on markkinajohtajana luonnollista kehittää jatkuvasti uutta ja näyttää suuntaa koko urheilukaupan alalle Suomessa.

– Tila antaa mahdollisuuksia vaikka mihin. Se, että saman lajin vaatteita ja jalkineita myydään kokonaisuuksina yhdessä, laajentaa myyjien ammattitaitoa ja mahdollistaa asiantuntijuuden näyttämistä laajemmin, myymäläpäällikkö Teemu Jaakola kehuu.

TEKSTI Jaakko Mäntyranta / KUVA Pekka Lähteenmäki

Lue koko juttu digilehdestä 11/19