Kauppias Tommi Niskanen on toiminut puolenkymmentä vuotta kodintarvikkeiden sparrauskauppiaana ketjussaan ja tietää monien kauppojen saavan aika ajoin palautetta pesuaine- ja kosmetiikkatuotteiden hyllyvälien vahvoista tuoksuista. Ne tekevät asioinnista haastavaa, jos on herkistynyt tuoksuille, joita esimerkiksi pesuaineista tulee.
– Mekin pyrimme aiemmin sijoittamaan voimakkaasti tuoksuvia tuotteita sisältävät osastot myymälän toiseen reunaan, mutta siitä ei ole ollut paljoakaan apua.
Nyt kauppaan on tehty hajusteettomille tuotteille oma hyllynpääty, johon on kerätty arjessa paljon käytettävistä perustuotteista tuoksuttomat versiot. Näin herkkyyksiä omaavien asiakkaiden ei tarvitse mennä lainkaan tuoksuviin hyllyväleihin.
– Emme ehtineet edes viestiä asiasta, kun asiakkaat jo löysivät esittelyn ja positiivisia palautteita alkoi tulla, Niskanen kertoo. Hän suositteleekin hajusteettomien tuotteiden erillisesittelyä kaikille kaupoille.
Osastonhoitaja Annika Pintamo-Kenttälä kertoo muutoksen olleen helppo toteuttaa. Hyllynpääty oli sopivasti vapautumassa, ja kauppa sai pilottikohteena valmiina hyllykuvan sekä kaikki tarvittavat tiedot ja materiaalit.
– Hajusteettomat tuotteet löytyvät edelleen myös perushyllystä. Siellä asiakas näkee koko valikoiman. Kun laitoin automaatin minimivarastot kuntoon, molemmat esittelyt pysyvät kunnossa, Pintamo-Kenttälä selvittää.
KESÄ on Pudasjärvellä ylivoimaisesti suurin sesonki. Paikkakunnalla on lähes 4 000 loma-asuntoa ja matkailijoilla on iso merkitys kaupankäynnille.
– Kesä on meidän joulu! Vaikka viime kesäkin oli korona-aikaa, niin ihmiset liikkuivat mökeille ja lomille ja kesäkauppa onnistui ihan mukavasti, Niskanen kuvailee. – Olemme pystyneet taistelemaan olosuhteita vastaan ja kauppamme myynti on kehittynyt positiivisesti.
Näköpiirissä siintää pirteä sesonki. Vuosi sitten oman paikkakunnan asiakkaiden tarpeisiin rakennettu liikeidea näytti voimansa ja hetkellinen notkahdus oli pian käännetty voiton puolelle.
– Suurin asiakasryhmä ovat kuitenkin lähiseudun lapsiperheet, ja olemme siitä täällä pohjoisessa erittäin ylpeitä. Asiakas on työnantajamme ja huomioimme sen niin liikeideassamme kuin kaikissa käytännön toimissamme, Tommi Niskanen painottaa.
KORONA-AIKA on ollut yhtä myllerrystä kodin puhdistukseen liittyvien tuotteiden osalta. – Menekit ovat heiluneet rajusti. Etätyöt, kotoilu ja nousseet hygieniavaatimukset ovat näkyneet varsinkin pesu- ja puhdistusaineiden kysynnässä.
Samaan aikaan korona on vaikuttanut tavarantoimituksiin. – Lähes kaikkien tuotteiden tai vähintään niiden raaka-aineiden kulkeminen rahtina on vaikeutunut. Viime vuosi meni isolta osalta tavaran saatavuuden turvaamiseen vastuullisesti, Niskanen taustoittaa.
Osastonhoitaja Pintamo-Kenttälä mainitsee desinfioivien tuotteiden suosion olevan tällä hetkellä näkyvin koronan aiheuttamista trendeistä. – Niiden menekki on kasvanut rajusti. Desinfioivat liinat ovat saavuttaneet ihan uuden volyymin tason. Toinen erinomaisesti kehittyvä tuotealue ovat olleet huuhteluetikat. Pirkka-sarja toimii siellä hienosti.
MÖKKEILIJÖIDEN tulo tietää selvää piikkiä puhdistusaineiden myyntiin heti keväästä lähtien. – Mökkejä laitetaan kesäkuntoon ja kesää varten varataan puhdistusaineita mökeille. Myös matonpesusesonki näkyy huippukohtana perinteisten mäntysaippuoiden myynnissä.
Varustautuminen sesonkiin on alkanut hyvissä ajoin heti talvilomien jälkeen.
– Automaattitilausjärjestelmä on tikissä, ja kaikki muukin, mitä ennakkoon voi tehdä, tehdään alta pois, Kesällä keskitytään myyntiin ja asiakkaiden palvelemiseen, Pintamo-Kenttälä kaavailee ja odottaa jo innolla kaupan vilkkainta sesonkia.
Kauppias Niskasen toivelistalla on terveyttä sekä onnistumisia hienolle henkilökunnalleen ja kaikkien kauppojen väelle. Lämpimät kesäkelit ja rauhoittuva koronatilanne varmistavat myös vilkkaan kaupallisen kesän.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVAT Heimo Turunen
Lue koko juttu 22.4. ilmestyvän Kehittyvän kaupan Koti puhtaaksi -teemaliitteestä