Musiikintekijä Tuure Kilpeläiselle ideat laulujen välittämiin tarinoihin voivat syntyä nopeasti, mutta sanoja hän saattaa hioa pitkään. Luovassa työssä deadline on paras muusa. Sitä kohti tultaessa teksti alkaa valmistua ja on päätettävä, mitä sanoo tai jättää sanomatta.
– Tekstittäminen on toinen puoli työtäni, kun välitän musiikilla tunnelmia ja tunnetiloja. Välillä se on vaikeaa ja haastavaa. Huonot sanat voivat pilata hyvän melodian.
Uudessa Lumous-biisissä lauletaan, että sä tanssit villapaita auki. Se on herättänyt ihmetystä. Kilpeläinen ei kuitenkaan halunnut käyttää sanaa villatakki.
– Se olisi tuossa kohtaa töksähtänyt. Nyt mahdoton ilmaisu pitää ihmiset hereillä.
Uudessa tilanteessa koronan aikana Kilpeläinen lähti tuottamaan musiikkia erilaisista lähtökohdista. – Tein palauttavaa ja rentouttavaa instrumentaalimusiikkia.
Se on kuin elokuvamusaa, jossa kuulija itse luo päässään sen elokuvan. Se ei käy äänikuvaltaan päälle vaan sopii palautumista vaativiin hetkiin.
Instrumentaalimusiikki on tehty Kilpeläisen vaimon Manuela Boscon innoittamana. Kuvataiteilijapuoliso on julkaissut seitsemän erilaista mattoa, joihin on ikuistettu hänen Seven sisters -teossarjansa.
Pariskunnan ruokapöydässä on parhaimmillaan viisi lasta, joille Kilpeläinen kokkailee etupäässä kasvispainoitteista ruokaa ja kalaa. Aterioita tulee laitettua ja kaupassa käytyä lähes joka päivä.
– Kauppani on K-Market Katajanokka. Sen kauppias Juuso Hemminki on entinen oopperalaulaja. Siellä on hyvä meininki ja duunissa mukavia ihmisiä. Sinne on kiva mennä.
Kouvolasta kotoisin oleva muusikko tunnustautuu pienten kauppojen mieheksi. Mitä isompi marketti sitä persoonattomampi ostoskokemus on hänelle.
– Pidän sellaisesta romanttisesta kyläkaupan tunnelmasta. Ihannekaupassani on oma liha- ja kalatiski. Varsinkin tuore kala on minulle tärkeää.
K-Team Live -tapahtumaa Kilpeläinen odottaa kiinnostuksella. Hän on Kaihon Karavaani yhtyeineen tehnyt jonkin verran striimkeikkoja, jotka vaativat uudenlaista esiintymistapaa.
– Etäkonsertti on kokemuksena erilainen niin meille soittajille kuin yleisölle. Se ei ole samalla tavalla kaksisuuntaista kuin perinteinen.
Asian voi kuitenkin kääntää voitoksi. Kilpeläinen kuvailee virtuaalisuuden intiimimmäksi ja akustisemmaksi kokemukseksi, jossa tunnelmia maalaillaan eri tavalla. Tekstit pääsevät silloin uudella tavalla esiin.
– Korostan ehkä sitä akustisempaa puolta. Valon pisaroita ja Autiosaari ovat kappaleita, jotka kuuluvat joka konserttiin. Nykyään myös Eloon-biisi, joka koki uuden tulemisen pandemian myötä. Sen kertosäe puhuttelee koronan rajoittamasta elämästä kärsinyttä kansaa: Mä herään eloon eloon eloon eloon. Eloon iloon elämään.
TEKSTI Virpi Adamsson / KUVA Meeri Koutaniemi
Lue koko juttu 28.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.