Espoon keskuksen K-Raudan rakennustarvikeosastolla terassin rakentaja saa yllättyä iloisesti, vaikka materiaalivalinnat ja remontissa tarvittavat oheistuotteet olisivat vielä kauppaan astuessa kysymysmerkkinä mielessä.
Kesäisen vihreälle seinustalle on ripustettu siistiin riviin terassilautoja kategorioittain. Vierestä löytyvät selkeät ohjeet terassintekoon. Samalla tulevat tutuksi sanasto reisilankuista palkkikenkiin sekä ohjeet puuterassin huoltoon. Kaikki remonttiin liittyvät tarvikkeet on helppo haalia kasaan infokorteissa annetun tiedon avulla. Tila tarjoaa myös vinkkejä käyttöyhteystuotteiden hankintaan. Askeleen päässä terassilaudoista on tyylikkäästi esillä kaide-elementtejä, valaisimia ja kuorikatteita.
Kauppa lähti viime keväänä pilottina mukaan K-Rauta-ketjun pihan rakentamisen myyntiohjelmaan selkeyttääkseen ulkotilan ehostajan askelmerkkejä valintojen äärellä. Kyseessä on yksi kolmesta roll out -vaiheessa olevasta myyntiohjelmasta, jonka avulla K-Raudan myymäläkonseptia kehitetään asiakaskokemuksen ja myynnin parantamiseksi.
Sujuvan asioinnin kulmakiviä ovat visuaalisesti selkeät opastetaulut ja tuotteiden havainnollistava esillepano. Esimerkiksi terassilaudoissa tuotteet esitellään eri hinta- ja laatuluokista. Laudoille suunnitellusta vertailutaulukosta asiakas näkee helposti, miten neliöhinnat muodostuvat eri laatuluokissa.
ESPOON KESKUKSEEN myyntiohjelmasta valittiin terassinrakentajalle suunnattu ”infopiste”, jota muokattiin kaupan tilaan sopivaksi. Tuotteiden esillepanon hauska lisä on kaiuttimiin yhdistyvä liiketunnistin. Kun asiakas lähestyy esillepanoa, taustalla alkaa soida linnunlaulu. Kesäiset sävelet luovat ympärilleen hyvää tunnelmaa ja antavat myyjälle kätevästi merkkiäänen asiakkaan kohtaamiseen.
Alkuperäinen konsepti on suunniteltu korkean hallitilan kahteen kuormalavahyllynpäätyyn. – Meillä haluttiin optimoida varastohyllyjen kapasiteetti ja ottaa huomioon, että esittelystä pääsee kätevästi suoraan ulkomyymälään. Meidänkin toteutuksessamme tuotteet esitellään selkeästi ja informatiivisesti pienessä tilassa, K-Rauta Espoon keskuksen myyntipäällikkö Henri Thilman (kuvassa oikealla) kertoo.
Toinen myymälässä käyttöönotettu ratkaisu on pihakivien esittelyn uudistaminen. Ulkoa löytyy iso teline, jota rytmittävät erimalliset kivet ja ladontakuviot. Kaikki kivimallit perustietoineen löytyvät numeroituna esittelytelineestä. Kun asiakas löytää mieleisensä tuotteen, hän voi vaikka napata siitä kuvan ja näyttää sen myyjälle.
– Enää ei tarvitse kiertää koko myymälää läpi näyttääkseen terassin rakentamiseen tarjolla olevat tarvikkeet. Myös pihakivissä tuotekortit sujuvoittavat palvelutapahtumaa, rakennustarvikemyyjä Juha Palin pohtii.
Henri Thilman sanoo hyvän opastuksen antavan ensimmäistä piharemonttiaan aloittelevalle asiakkaalle varmuutta ja luottamusta omaan tekemiseen. Simppelit ratkaisut keventävät niin asiakkaan kuin myyjänkin askelia rautakaupassa.
TEKSTI Maria Rautio / KUVAT Mikko Käkelä
Lue koko juttu 23.4. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta
I