HERKULLISELLA LIIKEPAIKALLA liikenteen solmukohdassa sijaitseva K-Rauta Vantaanportti kuuluu pinta-alaltaan suurimpiin K-Rautoihin. Kilpailutilanne on alueella tiukka, ja sehän sopii kauppias Jyri Metsälälle. Vuonna 2014 Lohjalta kauppiasuransa startannut Metsälä nostaa Vantaanportin kilpailueduksi laajan ja syvän valikoiman.
Alkuvuodesta lähtien myös vastuullisuusasiat ovat näkyneet Vantaanportin asiakkaille entistä vahvemmin, kun myymälässä on pilotoitu K-Raudan uutta vastuullisuusviestintäilmettä.
– Kartoitimme aluksi myymälän kaikki tyhjät pinnat, kuten tolpat, ovet ja tyhjän seinäpinta-alan. Nämä pinnat valjastettiin uusilla vastuullisuusviesteillä, Metsälä kertoo.
KAUPPIAAN MIELESTÄ ilme huokuu laatua ja ammattitaitoa, ja se sopii siksi erittäin hyvin K-Raudan brändiin ja kauppaympäristöön. Metsälä uskoo viestien myös kestävän hyvin aikaa.
– Julisteissa ja printeissä kerrotaan muun muassa käyttämästämme uusiutuvasta sähköstä ja maalin- ja muovinkierrätyksestä – nämä viestit tuskin happanevat kymmenessä vuodessa. Sivutuotteena ilme myös freesasi kummasti 20-vuotiasta kiinteistöämme, jonka pinnoista osa oli ehtinyt vähän eltaantua.
Vaikka vastuullisuuskysymykset – kotimaisuutta lukuun ottamatta – eivät Metsälän mukaan kaupan päivittäisissä keskusteluissa liiemmin näy, asiat kuitenkin tiedostetaan taustalla entistä vahvemmin.
– Nykypäivänä vastuullisuus alkaa olla asiakkaille jo hygieniatekijä: eihän nykyisin ole olemassa mitään muuta kestävää lähestymistapaa kuin tarjota vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluja, Metsälä toteaa. Hänen mielestään K-Raudalla on vastuullisuusviestinnässä silti ilmatilaa otettavissa – ovathan K-Rauta ja K-ryhmä tehnyt jo pitkään vahvaa vastuullisuustyötä.
Metsälä huomauttaa, että vastuullisuus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Esimerkiksi Vantaanportissakin hyvässä kasvussa olevassa yritysasiakaskaupassa vastuullisuus kytkeytyy usein vahvasti laatuun: vastuullisuutta on myös laadukkaasti tuotettu ja käyttöä kestävä akkuporakone. – Bisnesetu menee tällöin ehkä huomaamattakin käsi kädessä vastuullisuuden kanssa.
– Yksi tehtävämme on ohjata asiakkaitamme kohti vastuullisempia valintoja, ja uusi vastuullisuusviestintäilme on hyvä askel siihen suuntaan, Metsälä sanoo.
Lue koko juttu 19.8.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.