– Toki kyseessä on vielä pieni siivu koko kaupan liiketoiminnassa, mutta verkkokaupan merkitys vahvistuu meilläkin jatkuvasti. Siksi on tärkeää, että kaikki siihen liittyvät toimenpiteet mietitään ja toteutetaan tarkasti, kauppias Kari Haaranen kertoo.
Kauppiaan tärkeä tehtävä on varmistaa, että tuotevalikoima on mahdollisimman monipuolinen, tilauksiin reagoidaan viipymättä ja tavaran luovutus asiakkaalle tapahtuu mutkattomasti. Lisäksi Haaranen muistuttaa tuotesaldojen täsmäämisestä, joka voi olla haastavaa. Matkan varrella niin tavaroiden keräilyssä kuin konttorihommissakin tapahtuu helposti inhimillisiä virheitä. Joskus tuotteita lähtee myös pitkäkyntisten matkaan.
– Pettymys on suuri, jos asiakkaan tilaamaa tuotetta ei löydykään hyllyltä, vaikka verkon tilaussivu sanoo toisin. Tällaista on tapahtunut meillä vain harvoin, mutta ikävien yllätysten välttäminen vaatii systemaattista tekemistä ja huolellisuutta monella eri osa-alueella, Haaranen sanoo.
K-RAUTA-KETJUN SELVITYSTEN mukaan jopa 80 prosenttia kaikkien asiakkaiden ostopoluista alkaa verkosta: ensin on orastava ajatus, sitten sujahdetaan sosiaaliseen mediaan inspiroitumaan ja lopulta päädytään verkkokaupan sivuille selailemaan tuotteita.
Verkossa ostopäätöstä tukevat mielenkiintoiset sisällöt, joita tuotetaan muun muassa vuodenaikojen mukaan. Tällä hetkellä pinnalla ovat etenkin terassin rakentaminen ja muut kesäiset puhdetyöt. Hyvin tuotetun sisällön tehtävä on inspiroida ja auttaa asiakasta ostopolulla.
Kun verkossa on aikansa selailtu kiinnostavia juttuja ja tarpeisiin sopivia tuotteita, ihmisten ostopolut erkanevat. Iso osa verkkosurffailijoita lähtee kivijalkamyymälään hypistelemään haaveilemaansa aurinkotuolia tai tarkistamaan lattialaatan sävyn. Osa tekee tilauksen kotisohvalta käsin. Heidän päätöksentekoaan helpottaa vaihtoehtojen runsaus tilaustavoissa. Tuotteen voi saada joko postitse, Kaukokiidolla sekä noutamalla ostoksen näppärästi lähimmästä K-Raudasta. Monet kaupat tarjoavat lisäksi kotiinkuljetuksen kaupan omalla paketti- tai kuorma-autolla.
HYVINKÄÄLLÄ MYYJÄ Anu Tuominen kertoo verkkokauppaan liittyvän työn sujuvan muun työn ohessa. Asiakkaiden verkkotilaukset ohjautuvat infopisteen printteriin ja tilauksen hoitaa ensimmäinen vapaa myyjä siltä osastolta, jonka vastuulle tuote kuuluu. Tavarat kerätään hyllyistä noutopisteelle tai valmistellaan kuljetusta varten oikeaan paikkaan. Lisäksi tilausten käsittelyyn liittyy pientä paperityötä ja tekstiviestien näpyttelyä. Tilaaja saa nopeasti tiedon siitä, mistä tuotteen voi noutaa tai milloin pakettiauto ilmestyy kotipihaan.
– Tilauksia tulee tavallisesti päivittäin muutamia, mutta korona-aikana määrät ovat selvästi kasvaneet, Tuominen kertoo.
Kauppias Haaranen pohtii, että oman kaupan vahvuudet verkko-ostamisessa liittyvät paitsi siihen, että tavaraa on hyllyssä paljon myös kilpailukykyisiin rahtikuljetushintoihin. Systeemi ohjaa kuluttajaa siihen liikkeeseen, josta tuotteet löytyvät ja siksi oma rooli kannattaa hoitaa hyvin. Loppupeleissä kysymys on kuitenkin ketjun ja kauppiaiden yhteisestä ponnistuksesta, jossa kaikki voittavat.
TEKSTI Maria Rautio / KUVAT Eveliina Mustonen
Lue koko juttu K-Raudan verkkokaupasta 28.5. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.