Huovisen aamurutiineihin kuuluu nykyisin myös Wolt. Tammikuussa alkaneesta Wolt-yhteistyöstä vastaa kaupalla Kalle Karppi, mutta Huovisellekin riittää työnsarkaa paitsi keräilyn, myös omien osastojen Wolt-valikoiman osalta.
– Tarkistan aamulla, että hinnat pitävät kutinsa ja lisäilen tarvittaessa tuotteita Wolt-valikoimaan, hän kertoo. Valikoimaan saattaa löytää tiensä esimerkiksi ketjun tarjoustuote tai ajankohtainen sesonkituote, tänään Huovinen lisää listoille veriappelsiinin.
– Olen käyttänyt itse Wolttia jonkin verran, ja otin palvelun tänne meille mielenkiinnolla ja avosylin vastaan, hän sanoo.
KAUPPIAS SIRPA KARPPI on ehtinyt perehtyä myyntilukuihin jo kotona ja kauppaan tullessaan hän kiertää ensi töikseen myymälän ja tervehtii ihmiset. Tänään luvassa on jotakin erityistä, kun Wolt-yhteistyö etenee uuteen vaiheeseen ja keräiltäviä tuotteita ei tarvitse enää piippailla kaupan kassajärjestelmän läpi. Kauppiaalle se tarkoittaa viimeistä kertaa tehtävää Woltin taustatilisuoritusta, joka sekin jää muutoksen myötä pois.
Karpin mielestä uudistus on loistava ja hän lähettää isot kiitokset sen mahdollistaneille Keskon digikehittäjille. Henri Huovinen komppaa. – Oli hidasta kerätä tuotteet koriin tai kärryyn ja sen jälkeen käyttää ne vielä kassan kautta. Ja siihen tarvittiin aivan turhaan toinenkin työkaveri.
Lähetettyään vielä kaupan WhatsApp-ryhmään muistutuksen uudesta käytännöstä Karppi ottaa puhelun kauppiaskollegalle, jonka kaupassa on alkanut Wolt-yhteistyö tänään.
– Olen itse ollut alkuvuoden mittaan paljon yhteydessä muiden Wolt-kauppiaiden kesken. On ollut hyödyllistä käydä yhdessä läpi käytännön asioita, Karppi sanoo.
Huovinen saa idean ja esittää sen saman tien kauppiaalle. Tämä on aiemmin kehittänyt yhdessä paikallisen kalastajan Ilkka Launosen ja kokki Aki Hiltusen kanssa uudenlaisen lähituotteen, Kolmen Koon järvikalapihvit, ja Huovinen ehdottaa, voisiko kalapihvit lisätä Wolt-valikoimaan.
HOMMA ETENEE SUKKELASTI ja pihvit löytyvät pian Woltin valikoimasta.Kello kymmeneltä K-Market Kalakukko avautuu toista kertaa, tällä kertaa Woltin sovelluksessa. Edellisenä iltana tehtyjä ennakkotilauksia odottelee jo muutamia.
Wolt-tilausten keräily hoituu Woltin tabletilla tai keräyslaitteella tai mihin tahansa laitteeseen ladattavalla keräilysovelluksella. Kun uusi tilaus kilahtaa, se kyllä huomataan
Tilaukset ovat monipuolisia: on isoja ostoskoreja monilla kymmenillä tuotteilla ja paljon myös pienempiä tilauksia, joissa korostuvat juomat sekä valmisruoat. Myydyin tuote on banaani.
– Yksittäisistä tuotteista kermaviili korostuu Woltissa. Minimivarastoa piti alkuvaiheessa nostaa useampaan kertaan, ettei tuote lopu kesken, Huovinen kertoo.
Kauppiaan mukaan Wolt on mullistanut kaupan koko työskentelyrytmin. Aikaisemmin iltavuoro palveli aamua, valmisteli paistot, siivosi ja tarkisti hävikit. Nyt aamuvuoro valmistelee omat paistonsa seuraavalle päivälle ja tarkistaa hävikit.
Henkilökunnasta lähes kaikki osallistuvat Wolt-keräilyyn, ja ruuhkahetkinä keräilyä tekee useampikin. Keräilytyöhön ovat tutustuneet myös merkonomiharjoittelijat, joita kaupalla on ollut tänä keväänä peräti neljä. Heistä kolme jatkaa kesätöissä.
Valmiit tilaukset jätetään erityiseen noutoaltaaseen, josta kuski poimii kassit nopeasti mukaan. Noutotilanne on vauhdikas eikä kuulumisten vaihtoon jää usein paljoa aikaa, mutta moni kuljettaja on silti jo ehtinyt tulla kaupan väelle tutuksi.
– Kaikkia pyrin moikkaamaan ja jututtamaan, kauppias sanoo. – Yksi ihana kuski, joka on meille tuttu myös asiakkaana, tuli juuri kädestä pitäen kiittelemään, miten meillä aina katsotaan silmiin ja hymyillään. Tällaiset lyhyetkin kohtaamiset ovat tosi tärkeitä.
KESKUSTAKAUPAN myynti oli koronarajoitusten vuoksi kärsinyt, mutta Karpin mukaan tilanne on suuresti helpottanut paitsi Woltin, myös viime elokuussa kauppaan saadun postin myötä.
– Wolttia ei ole opiskelijakaupungissa paljoa tarvinnut markkinoida. Helmikuun alussa meillä oli viikon ajan ilmainen kuljetus. Olen ollut 12 vuotta kauppiaana ja sitä ennen 20 vuotta Keskolla ja K-kauppiasliitossa ja tehnyt sinä aikana monenlaista markkinointia, mutta en ole nähnyt mitään sellaista aiemmin. Parhaana päivänä Wolt yli kaksinkertaisti koko kaupan liikevaihdon, ja tilauksia tuli 294 kappaletta!
Kauppias summaa päivän päätteeksi Woltin kassausvaiheen poistumista suoranaiseksi riemun päiväksi. Hyvät asiakaspalautteetkin jaksavat riemastuttaa vielä kotona.
– Paras palaute lähiajoilta oli nuoren miesasiakkaan Instagram Story, jossa tämä julisti K-Market Kalakukon aloittaman Wolt-yhteistyön vastuuttomaksi – hän kun ei kuulemma tule enää lainkaan poistumaan kotisohvaltaan ja toivotteli kavereilleen dramaattisesti hyvästit.
Lue koko juttu 25.5.2022 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.