K-Marketeissa vietetään Kyläkauppapäivää 10.6.

K-Marketeissa vietetään ensi lauantaina Kyläkauppapäivää, joka muistuttaa lähipalveluiden merkityksestä. Valtakunnalliseen tapahtumaan osallistuu noin 980 pientä myymälää eri puolilla Suomea.

Kyläkaupassa vieraillessa huomaa pian, ettei kyseessä ole ”vain ruokakauppa”. Elinvoimaiset kyläkaupat turvaavat alueensa asuttavuutta ja muitakin tärkeitä lähipalveluita. Saman katon alta löytyy usein esimerkiksi posti-, veikkaus-, apteekki- ja ravintolapalveluita sekä tietoa alueen tapahtumista ja muista palveluista. Valikoimia räätälöidään paikallisesti ja kaupasta saa kätevästi kodeissa ja mökillä tarpeellista käyttötavaraa.

Kyläkaupat ja niiden henkilökunta tuntevat alueensa asukkaiden ja kesäasukkaiden tarpeet ja tahto kehittää toimintaa on vahva. Esimerkiksi digitalisaatio ja logististen ratkaisujen kehittyminen avaavat uusia mahdollisuuksia. Kyläkauppa on usein verkkokaupan logistiikan solmukohta tai pankin asiamies käteisen rahan nostoissa asiakkaan pankkitililtä.

Lisätietoa Kyläkauppapäivästä ja listan Kyläkauppapäivään osallistuvista myymälöistä löydät täältä.

Vuonna 2016 pieniä 100–399 m² myymälöitä oli Suomessa 1 358 ja perinteisiä kyläkauppoja 275. Vuonna 2006 kyläkauppoja oli vielä 563 eli yli puolet nykyistä enemmän. Suomen myymäläverkostosta lähes 60 % koostuu pienistä, alle 400 m² kokoisista myymälöistä.

Kyläkauppapäivän järjestävät Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset. Kyläkauppapäivä järjestetään nykymuodossaan nyt kuudetta kertaa.