Hanna ja Matti Mattelmäki kolmen K-Marketin kauppiaiksi Tampereella

Hanna (36) ja Matti (36) Mattelmäki aloittavat Tammelantorin K-Market Mestarin kauppiaina heinäkuussa. Myöhemmin tänä vuonna he ryhtyvät kauppiaiksi myös Vellamonkadun ja Tampereen aseman K-Marketeissa, jotka ovat entisiä Siwoja.

Hanna ja Matti Mattelmäki ovat eläneet kauppiaselämää vuodesta 2013 lähtien Akaassa Viialan K-Market Maukkaan kauppiaina. He iloitsevat siirtymisestä takaisin kotikaupunkiinsa legendaarisen Tammelantorin laidalle. Koulutukseltaan molemmat ovat liiketalouden tradenomeja.

”Yrittäjyyden vapaus ja vastuu on aina kiehtonut meitä molempia. Kauppiaan roolissa on sopiva suhde käytännön tekemistä, johtamista ja asiakaskohtaamisia. Monipuolinen työnkuva ja jatkuvasti muuttuvat ruokatrendit pitävät mielenkiinnon yllä. Kauppiaina pääsemme vaikuttamaan paljon kaupan olemukseen, joka kertoo yllättävän paljon kauppiaan sielunmaisemasta”, kauppiaspariskunta kuvailee työtään.

Hanna ja Matti pyrkivät parhaansa mukaan toteuttamaan päivittäin asiakkailta kuulemiaan ideoita ja toiveita. He toivovat paljon palautetta, jotta tietävät, missä on parannettavaa. Viialassa heidän kauppansa sijoittui viimeisimmässä asiakastyytyväisyystutkimuksessa Länsi-Suomen K-Marketeista sijalle 5. Samaan tai parempaan he pyrkivät myös Tammelassa.

”Meille on kunnia-asia, että asiakkaat tykkäävät käydä meillä kaupassa. Ihmiset kaipaavat kohtaamista toisen ihmisen kanssa, ja kaupankäynnin lomassa onkin luontevaa vaihtaa kuulumisia ja ruokaohjeita sekä jutella päivän uutisista. Hyväntuulinen asenne henkilökunnan kesken näkyy kyllä asiakkaille. Tehdään yhdessä Tammelan tasoinen ruokakauppa. Teidän tehtävänne on toivoa, meidän tehtävämme on toteuttaa”, Hanna ja Matti viestittävät asiakkaille.

Mattelmäkien kolme kauppaa tulevat yhteensä työllistämään noin 20 kaupan alan osaajaa.

Hannan ja Matin perheeseen kuuluvat 2-vuotias poika ja 9-vuotias tyttö. Tyttäreen on jo tarttunut yrittäjyyden asenne. Hän esimerkiksi organisoi pihakirppiksen tienatakseen taskurahoja matkaa varten. Perheen vapaa-aika kuluu lähipiirin kesken kotoillessa sekä hyvän ruoan ja liikunnan parissa. Lomalla he suuntaavat mielellään auringon lämpöön.