”Meillä on erittäin sitoutunut ja kokenut henkilökunta, joka on ymmärtänyt kaupan kehittämisen tärkeyden. Kauppaa olemme kehittäneet tiiminä ja tämä palkintokin kuuluu koko tiimille”, Numminen sanoo.
Vuonna 2013 tontille rakennettiin uusi myymälä ja vanha liikekiinteistö muutettiin hyvin toimivaksi noutomyymäläksi. Vuoteen 2014 lähdettiin reippaasti keskittymällä asiakaspalveluun. ”Siinä onnistummekin hyvin. Myynti on kehittynyt hyvin ja asiakkailta saatu palaute on ollut kannustavaa. Erityisen iloisia olemme siitä, että asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä palveluihimme. Tällä tiellä on hyvä jatkaa”, Keijo Numminen iloitsee.
Vuoden ketjukaupalta edellytetään aktiivista otetta ketjun yhteisten kehityskohteiden eteenpäin viemiseen ja asiakaspalveluun. Valintakriteereissä on pyritty huolehtimaan siitä, että mikä tahansa kauppa voi tulla valituksi kokoluokasta riippumatta.
Keijo Numminen on ollut kauppiaana Rautia Kaukajärvessä vuodesta 1998 lähtien, ja tällä hetkellä kauppa työllistää 24 myyjää.
Ammattitaitoisen myyjän rooli korostuu
Numminen näkee, ettei kivijalkarautakauppa tule häviämään verkkokaupoille tulevaisuudessakaan, vaikka joissain tuoteryhmissä verkkokauppa on varmaankin todellinen haastaja. Ajan hengen mukaan Rautiallakin on omat verkkokauppasivut tukemassa kaupan toimintaa. Asiakkaat voivat kotonaan tutustua rautakaupan laajaan valikoimaan netissä ja tilata tuotteet sieltä tai hakea tavarat lähimmästä Rautiasta.
”Asiakkaat eivät yleensä hae kaupasta pelkkää tuotetta vaan isompaa kokonaisratkaisua. Asiakas ei itsekkään välttämättä tiedä mitä kaikkea hän tarvitsee projektiin, joten ammattitaitoisen myyjän rooli korostuu, sillä hän tuntee alan viimeisimmät säädökset ja tuotteet”, Numminen kiteyttää.