Hyvä valikoima erikoisruokavalion tuotteita on kaupalle loistava valttikortti. Yhä useampi poimii ostoskoriinsa soijamaitoa taikka gluteenitonta leipää.
”Erikoistuotteiden kysyntä kasvaa koko ajan ja tuotteet kehittyvät kovaa vauhtia. Kaupan pitää pysyä kehityksessä mukana”, kertovat Oulun K-citymarket Kaakkurin kauppiaat Ritva ja Risto Kontturi.
K-citymarket Kaakkurissa sekä gluteenittomien että laktoosittomien ja maidottomien ruokatuotteiden tarjontaa riittää. Gluteenitonta leipää ja makeita leivonnaisia on tarjolla laaja hylly, ja samoin löytyy hurjan pitkä rivi gluteenitonta mysliä, tortilloja, pizzapohjia ja jäätelötötteröitä.
Kaakkurin olutvalikoimista löytyy kymmenkunta gluteenitonta olutta. Pakastepuolella tarjolla on monenlaista soijanakista soijanuggettiin ja gluteenittomaan linssipihviin.
”Erikoistuotteilla kauppa saa lisäarvoa. Kun meillä on hyvä valikoima erikoistuotteita, sana kiirii, ja asiakkaat ostavat sitten muutakin”, Risto Kontturi toteaa.
Kontturit tietävät, että asiakkaat ovat nykyisin terveystietoisia. Ihmiset tietävät ja etsivät tietoa, ja he perehtyvät ruokaan entistä paremmin. Ihmiset myös tutkituttavat itseään entistä tarkemmin, kun jokin ruoka-aine tuntuu vaivaavan. Ruuasta etsitään terveyttä, mistä kertoo sekin että hedelmä- ja vihannesosaston myynti kasvaa vuosi toisensa jälkeen.
”Asiakkaat ovat tietoisia erikoisruokavalioista ja myös uusista tuotteista. Some on tärkeä kanava: kun Facebookiin laittaa tietoa uusista gluteenittomista tuotteista, sana leviää hyvin nopeasti. Meidän FB-sivuilla on noin 9 000 tykkääjää”, kertoo Kontturi. Facebookissa on monia gluteenittomien ja laktoosittomien ruokavalioiden käyttäjien ryhmiä, ja tieto esimerkiksi kauppojen uutuuksista kulkee siellä nopeasti.
Henkilökunta ajan hermolla
Kaakkurissa osastovastaavat ovat perehtyneitä erikoisruokavalioihin, johon myös Mestarimyyjäkoulutus perehdyttää hyvin. Uutuuksia ja uutta tietoa tulee jatkuvasti. Kauppias kiittelee ammattitaitoista ja motivoitunutta työporukkaa, jolla riittää innostusta oman työn kehittämiseen. Gluteenittomat tuotteet merkitään kaupassa selkeästi, jotta asiakkaat löytäisivät helposti kaipaamansa tuotteet.
Myös maitohyllyllä on mittaa. Maitopuolella on noin 2 000 eri tuotetta, ja sekä laktoosittomia, vähälaktoosisia että maidottomia tuotteita on paljon.
Maitopuolella valttituote on Pirkka laktoositon kevytmaitojuoma. Myös Valion Eila-maidot ovat suosittuja. Kauppias Ritva Kontturi sanoo, että laktoosittoman maidon osuus myynnistä kasvaa koko ajan.
”Soijamaitotuotteet ovat kuluttajien mieleen. Itse pidän esimerkiksi Alpron mantelijogurtista. Se on hyvänmakuista ja sopii hyvin myslin ja marjojen kanssa”, Ritva Kontturi esittelee.
Maidottomia juustoja on moneen lähtöön. Tofu on tullut monelle jo tutuksi. Tänä keväänä uutuuksia olivat muun muassa kookosöljypohjainen cheddar-juusto sekä kreikkalainen maidoton levite. Tuotteista moni on kotimainen ja Suomi onkin edelläkävijämaa erikoistuotteiden kehittelyssä, toki esimerkiksi Saksasta ja Kreikasta tulee jonkin verran erikoistuotteita.
”Esimerkiksi Moilas – leipomo on pitkällä näiden tuotteiden kehittelyssä, samoin Valio”, Kontturit sanovat.
Asiakkaalle soitetaan
Kangasalan K-supermarketissa Tampereen kupeessa erikoisruokavalion tuotteet ovat niin ikään suosittuja. Leipäosaston vastaava Heli Salo kertoo, että kun hän tuli kauppaan töihin 27 vuotta sitten, gluteenittomia tuotteita oli niukalti. Kun hän siirtyi leipäosaston vastaavaksi viitisen vuotta sitten, tuotteita oli yhden käden sormilla laskettava määrä.
Nyt valikoimaa on paljon, samoin tarjontaa. Tampereen alueen leipomot ovat tarttuneet haasteeseen hyvin, ja gluteenittomia leipiä ja myös makeita tuotteita riittää.
”Meiltä löytyy riisi-, kaura-, tattarisämpylää, maidotonta pullaa ja nyt uutuutena gluteenitonta jälkiuunileipää. Pirjon Pakari valmistaa monenlaisia gluteenittomia leipiä ja keksejä, ja Branderin valikoimissa on gluteenitonta muropiirakkaa ja muffinsseja muun muassa”, selvittää Salo.
Pienelle kaupalle erikoistuotteet ovat hyvä valttikortti. Heli Salo kuuntelee asiakkaiden toiveita. Hän ottaa tiettyä tuotetta toivoneen asiakkaan puhelinnumeron ja soittaa, kun tuote on saapunut.
Myös maitopuolella tiedetään, että asiakkaat tarvitsevat erikoistuotteita. Maito-osaston hoitaja Sari Poikolainen sanoo, että laktoosittomia tuotteita menee koko ajan enemmän ja enemmän. Hylan osuus pienenee ja muiden laktoosittomien ja maidottomien menekki kasvaa.
”Kauramaito on tosi suosittu tällä hetkellä. Kaikki uutuudet otetaan hyvin vastaan. Esimerkiksi kreikkalaiset jogurtit ovat hyvin suosittuja”, Poikolainen kertoo.
Teksti Terhi Friman » Kuvat Timo Heikkala ja Kalle Parkkinen