Nurmijärven keskustassa toimiva K-market Karppala avasi lokakuun lopulla ruoan verkkokaupan. Kauppias Minna Astikainen näkee sen ennen muuta hyvänä palveluna asiakkaalle ja mahdollisuutena omalle liiketoiminnalleen. Asiakkaat tekevät tilauksen verkossa ja noutavat tilaamansa tavarat kaupalta. Kauppias henkilökuntineen on uudesta palvelusta innoissaan.
”Nurmijärvellä on paljon perheitä, joiden työmatkat ovat pitkiä. Arkea helpottaa, kun ruokaostokset voi tehdä verkossa ja kotimatkalla napata valmiin kauppakassin mukaansa”, kauppias sanoo.
K-market Karppala on kauppias Minna Astikaisen ensimmäinen oma kauppapaikka. Kauppatyökokemusta oli sitä ennen kertynyt lähes 20 vuotta, sekä Keskosta että erikokoisista K-kaupoista. Kauppiaaksi ryhtyminen ei hirvittänyt. ”Olin jo pitkään pohtinut kauppiasuraa ja kun sopiva paikka löytyi, tartuin tarjoukseen.”
K-market Karppalan lähimmät kilpailijat ovat muutaman sadan metrin päässä olevat Valintatalo, K-supermarket ja Nurmijärven keskustan Siwa. ”Supermarketin ja meidän välissä on keskustaan johtava tie, mikä aika mukavasti rajaa myös asiakkaat”, Astikainen toteaa.
K-market Karppalaa ympäröi tiheä asutus, ja suurin osa asiakkaista onkin tuttuja ja useamman kerran viikossa asioivia. Kanta-asiakkaisiin kuuluu niin nuoria pareja ja lapsiperheitä kuin vanhempaakin väestöä.
Reilun kahden vuoden kauppiasuraan ei Astikaisen mukaan ole kuulunut suuria yllätyksiä. ”Sen verran olin jo kaupan maailmaa ehtinyt nähdä, että moni asia on tullut tutuksi”, hän naurahtaa.
”Sijaintimme on hyvä, meillä on pitkät aukioloajat ja laajat valikoimat. Myös monipuolinen palvelutiskimme on saanut paljon kiitosta.”
Pienessä kaupassa annetaan asiakkaille aikaa ja asiakkaiden toiveita ollaan valmiita kuuntelemaan. Kaupassa on järjestetty paljon tapahtumia yhdessä paikallisten asukkaiden kanssa. Viime jouluna kaupan koristelivat juhlakuntoon paikallisen päiväkodin lapset askartelutöillään. Kiitokseksi kauppias lahjoitti päiväkodille pulkat ja liukurit ja kutsui lapset tutustumaan kaupan arkeen. Myös kadun toisella puolella olevan alakoulun kanssa on viritelty yhteistyötä.
”Facebookia hyödynnämme jo nyt mainonnassamme ja tykkääjiä meillä on tällä hetkellä noin 1 200. Sosiaalinen media on meille tärkeä, se tavoittaa asiakkaat nopeasti eikä sitä tarvitse suunnitella pitkään etukäteen.”
Kauppapaikkaansa Astikainen pitää hyvänä, onhan samalla paikalla ollut kauppa jo 40 vuotta, ja moni asiakas muistaa käyneensä kaupassa jo lapsena. ”Muutenkin Nurmijärvellä korostuu perinteiden merkitys. Kunnalla on pitkä historia ja ihmiset ovat kulttuuriperinnöstään tietoisia.”