Irene Heinisellä on takanaan viisi K-kauppiasvuotta, joista puolet hän on toiminut Rauman K-supermarket Rosmariinin kauppiaana. Hän suosittelee lämpimästi kauppiaaksi ryhtymistä kaikille heille, joista löytyy yrittäjähenkisyyttä ja halua vastuunkantoon.
Heininen kertoo viihtyvänsä työssään erinomaisesti. Asiakkaatkin ovat ehtineet tulla tutuiksi parin vuoden aikana.
Ei koskaan kassajonoja
Rosmariinin vahvuus muihin lähialueen kilpailijoihin nähden on Heinisen mielestä laaja valikoima ja asioinnin helppous. Nopean asioinnin takaa löytyy käytäntö, ettei kassoille tarvitsisi jonottaa, vaan henkilökuntaa kutsutaan apuun hyvin matalalla kynnyksellä.
”Tuotevalikoimamme on hyvin laaja, runsaat 10 000 tuotetta, mutta meillä on silti tosi nopea käydä. Se on yksi meidän valttimme myös, että meillä ei ole koskaan kassajonoja, sillä ne puretaan heti, eikä jonoa anneta muodostua.”
Heiniselle yksi tärkeimmistä arvoista kauppiaana on asiakaspalvelu. Rosmariini pyrkii jäämään asiakkaiden mieleen hymyilevänä kauppana. Heininen uskookin hymyilevän palvelun ja asenteen erottavan heidät kilpailijoista. Hintakilpailuun hän ei halua lähteä.
”Laatu, siisteys, tuoreus. Kaikki sellaiset asiat otetaan huomioon. Tärkeää on, että asiakastyytyväisyys on korkealla ja asiakkaat tykkäävät käydä meillä.”
Myös henkilökunnan työviihtyvyydestä pidetään huolta.
”Meillä on hyvin keskusteleva kulttuuri kaikin puolin. Meillä ei juuri ole vaihtuvuutta henkilökunnassa, se mielestäni kertoo siitä työtyytyväisyydestä aika paljon.”
Aukiolojen vapauttaminen ollut etu
Aukioloaikojen vapautuminen vuodenvaihteessa on toiminut Rosmariinilla hyvin ja mahdollisuuteen tartuttiin mahdollisimman pian. Heininen kertoo, että he ovat hyötyneet vapauttamisesta huomattavasti – etenkin, kun puolen kilometrin matkalla on kolme kilpailevaa pienempää kauppaa.
”Täysin positiivista, en valita yhtään. Se on ollut meille iso etu. Väitän, että meidän myyntimme on joltakin pois ja se on varmasti sitten noilta pienemmiltä.”
Vuodenvaihteen jälkeen Rosmariinin aukioloajat ovat kasvaneet kaiken kaikkiaan kahdeksalla tunnilla viikossa, kun auki ollaan joka ilta yhdeksään asti niin arkena kuin pyhänä. Asiakkaatkin ovat löytäneet ostoksille uusien aukioloaikojen puitteissa. Heininen uskoo aukioloaikojen pidentämisen ja niiden toimimisen olevan hyvin paikkakohtaista.
”Useimmiten viikonloppujen iltoina, jotka ovat nyt meillä pidentyneet, on seitsemään kahdeksaan asti ollut ihan vilkastakin. Viimeinen tunti on yleensä vähän rauhallisempi.”
Verkkokauppa työn alla
Heinisen kauppiasaikana Rosmariinissa on tehty monenlaista pientä uudistusta. Yksi isoimmista on ollut kaupungin ruokapostilaatikko-kokeilu, jossa Rosmariini on ollut mukana viime kesästä lähtien. Lähitulevaisuudessa suunnitteilla olisi avata oma verkkokauppa.
”Raumalla ei kellään muulla oikeastaan vielä ole verkkokauppaa. Tämän vuoden aikana verkkokauppa saadaan valmiiksi.”
Heininen vihjaa, että muitakin suunnitelmia tulevaisuuden varalle on jo mietittynä lähestyvää kesääkin silmällä pitäen. Kaupan uudistuminen ja toiminnan kehittäminen on Heinisen mielestä elintärkeää, muuten voi jäädä nopeastikin kilpailijoista jälkeen.
”Kyllä koko ajan yritetään keksiä ja viedä kauppaa eteenpäin. Yritämme pestä kilpailijoita joissakin jutuissa niin, että tehdäänkin ihan eri tavalla. Jos ei uudistu, jää äkkiä jälkeen muista. Tarkoitus on kehittyä ja viedä kauppaa eteenpäin, kehittää myyntiä sekä kaikkea siihen kuuluvaa.”
Lue koko juttu 19.5. ilmestyneestä Kehittyvästä Kaupasta.
Teksti JA KUVAT » Ida Näslund
Kuvassa: Ammattitaitoinen henkilökunta on kauppiaan paras apu, sanoo Irene Heininen (vas). Kuvassa hänen kanssaan Anne Heino, Emmi Lehto ja Veera Heikkilä.