Rosinka kuuntelee ja kannustaa

Jaa

Raision Askon myymäläpäällikkö Rosinka Tanner pitää työssään tärkeimpänä kuunnella henkilökuntaa ja motivoida ja kannustaa myyjiä hyviin suorituksiin.

Paljasjalkaisen turkulaisen kiinnostus kauppaan ja etenkin sisustukseen lähti sisustusliike DAY:stä. Rosinka suoritti työn ohessa myyjän ammattitutkinnon ja sittemmin kaupan esimiehen ammattitutkinnon K-instituutissa. Hän teki opiskeluun liittyvän harjoittelun Askossa ja sille tielle jäi.

”Pidin aktiivisesta myyntityöstä ja asiakaspalvelusta, ja Asko tarjosi juuri niitä sekä mielenkiintoiset, laadukkaat tuotteet ja vahvan brändin.”

Tie kulki Kaarinan Askon kautta myymäläpäällikön äitiysloman sijaiseksi Rauman Askoon ja sieltä päälliköksi Saloon. Vuoden 2014 alussa tarjoutui mahdollisuus siirtyä isompaan Raision myymälään. Nyt Rosinkan työhön kuuluu johtaa myyntiä ja henkilöstöä ja tukea myyjiä hyviin suorituksiin. Arkea ovat myös rekrytointi, perehdytys, suunnittelu, toimistotyöt, reklamaatiot, tilaukset, tavaran purku, esillepano ja hinnoittelu – käytännössä suunnilleen kaikki myymälän työt.

”Tärkein työni on kuitenkin motivoida ja kannustaa myyjiä alan parhaaseen myyntityöhön”, hän linjaa.

Ilo työskennellä alansa luotetuimmassa

Henkilökuntaan kuuluu yhdeksän myyjää ja kaksi varastomiestä, ikähaitari on 23 – 56 vuotta. On opiskelijaa ja konkaria, seitsemän nais- ja kaksi miesmyyjää, ja sopivasti kokemusta ja erilaisia persoonia. ”Yhteisellä tekemisellä ja tiimihengellä on kiva kaikkien tehdä töitä”, Rosinka tietää.

Myymälä sijaitsee Raision kotikeskuksessa Turun ja Raision rajalla, lähellä kauppakeskus Myllyä. Keskuksessa ja lähistöllä on kymmenkunta muutakin alan toimijaa. ”Monipuolinen tarjonta tekee alueesta vetovoimaisen, ja alan liikkeiden keskittyminen on sekä meidän että asiakkaiden etu”, hän näkee.

Valittujen Palojen tutkimuksessa asiakkaat valitsivat taas kerran Askon alansa tunnetuimmaksi ja luotettavimmaksi brändiksi. ”Se on meille merkittävä kunnianosoitus. On ilo olla töissä Askossa ja jatkaa vuosia jatkunutta perinnettä suomalaisten luotettavimpana huonekalualan liikkeenä”, Rosinka miettii ja näkee ketjun menestyksen olevan pitkäjänteisen työn ja hyvän yhteishengen tulosta.

”Askolaiset ovat johtajista tuotehallintaan ja myymäläpäälliköistä myyjiin hyvin sitoutuneita työhönsä. Siksi tämän päivän Asko menestyy ja palvelee paremmin.”

Verkkopalveluiden lisääntyminen on muuttanut asiakaskäyttäytymistä. ”Verkkopalvelujen pitää olla selkeitä ja helppokäyttöisiä ja houkutella asiakkaat varsinaiseen myymälään. Myymälän on vastattava asiakkaan odotuksia ja tarjottava ideoita ja ratkaisuja, asiantuntevaa ja sujuvaa palvelua sekä alan parasta myyntityötä”, Rosinka sanoo.

Raision Askossa siinä on onnistuttu, sillä myyntiä on pystytty kehittämään jo monena vuonna peräkkäin.

Riitta Kilgast » Kuva Sammeli Korhonen

Lue lisää kesäkuun Kehittyvästä Kaupasta.