K-kauppiaat haluavat edistää suomalaista ruokakulttuuria

K-kauppiasliitto järjesti kauppiaille ja tavarantoimittajille Lähiruokatreffit valtakunnallisten K-Team Päivien yhteydessä Tampereella 6.11.

K-kauppiasliiton puheenjohtaja, kauppias Esa Kiiskinen toi tilaisuudessa esiin, että K-kauppiaiden suorat osto maakunnista olivat viime vuonna yli 500 miljoonaa euroa. Hän näki K-kauppiaat vahvana valtakunnallisena lähiruokatoimijana. Lähiruoan määrittely on kirjavaa, mutta Kiiskisen mukaan suomalainen, mahdollisimman lähellä mahdollisimman suoraan tuoreena kulutettavaksi tuotettu ruoka kiinnostaa kuluttajia yhä enenevissä määrin.

MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi tarjosi K-kauppiaille yhteistyötä suomalaisen ruokakulttuurin ja lähiruokamarkkinoiden kehittämiseksi. Hän toivoi kauppiaiden ottavan valikoimiinsa yhä enemmän lähellä tuotettua ruokaa – onhan juuri K-kauppiailla mahdollisuus erikoistua tällä tavalla. Hän näki lähiruoalle olevan sekä tarjontaa että kysyntää; olennaista on, että markkinat saadaan kohtaamaan. Asiakkaat ovat hänen mukaansa yhä kiinnostuneempia ruoan alkuperästä ja he haluavat tietää, miten ruoka on tuotettu, miten ympäristöasiat on otettu huomioon, mitkä ovat hankintakanavat. Lähiruokamarkkinoiden kehittyminen edellyttää etenkin tuottajien välisen yhteistyön, markkinoinnin ja logistiikan tehostamista. Syväniemi kertoi, että vireillä on lukuisia hankkeita suomalaisen ruokakulttuurin edistämiseksi: hallituksen Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelma, Pohjoismaisen ministerineuvoston Ny Nordisk Mat -hanke ja ruokakulttuurin professuurin perustaminen Helsinkiin. Koko elintarvikealalla pohditaan yhdessä ruokakulttuurin ja koko ruokaketjun sisältöä, vahvuuksia ja kehittämistarpeita.

Pirkanmaalaisen Leivon Leipomon toimitusjohtaja Keijo Vataja totesi leivän olevan lähiruokaa parhaimmillaan. Paikalliset tuottajat tuntevat paikalliset makutottumukset ja tarjoavat ”paikallisena etuna” työpaikkoja alueelle. Lähiruoka on Vatasen mielestä laaja käsite, joka jalostuu jokaisen kuluttajan mieltymysten mukaan.

Tamperelaisen K-supermarket Länsiportin kauppias Ari Ruissalo katsoi lähiruoan olevan K-kaupan vahvuus. Hän toivoi keskustelua lähiruoan käsitteestä. Onko se alueellisten toimittajien kauppaan myymiä tuotteita vai kenties hieman kauempaa asiakkaille hankittuja pientoimittajien tuotteita? Hän kertoi suosivansa omassa kaupassaan lähialueen tuotteita; niiden määrä vaihtelee kausittain 500-800 välillä. On paikallisten viljelijöiden tuotteita, lihaa, kananmunia, vihanneksia ja juureksia sekä säilyviä tuotteita. Kaupassa järjestetään maistatuksia, konsulenttitapahtumia ja lähiruokatapahtumia, jolloin paikalliset tuottajat ovat esittelemässä tuotteitaan. Olennaista Ruissalon mukaan on, että ruoka on laadukasta ja hyvää.

Lisätietoja:

K-kauppiasliitto ry, hallituksen puheenjohtaja, kauppias Esa Kiiskinen, K-supermarket Kontumarket, Helsinki, puh. 050 1803

Kauppias Ari Ruissalo, K-supermarket Länsiportti, Tampere, puh. 040 537 4527

Lähiruokatreffeillä puhuivat Keijo Vataja, Anni-Mari Syväniemi, Esa Kiiskinen ja Ari Ruissalo.

Painokelpoisen kuvan puhujista voi tilata sähköpostilla anu.pelkonen@k-kauppiasliitto.fi.
Kuvaaja: Timo Flinkkilä

K-kauppiasliitto on K-kauppiaiden edunvalvonta- ja yhteistoimintajärjestö, johon kuuluvat kaikki 1300 K-kauppiasta. K-kauppiasliiton perustehtävänä on K-kauppiasyrittäjyyden kehittäminen ja vahvistaminen sekä jäsentensä yhteisten etujen ajaminen. K-Team Päivien yhteydessä järjestettiin myös laajat messut, joilla nähtiin yli sadan yhteistyökumppanin tulevan kauden uutuudet. Mukana oli lukuisia paikallisia tavarantoimittajia.